opener
Boka demo
Country

Tips till er som funderar på att upphandla en lärplattform

Ska ni upphandla en skolportal, lärplattform eller lärportal? Här kommer några saker att fundera över innan ni sätter igång. Med rätt fokus kommer det gå smidigt och enkelt, vi lovar!

Vad vill ni få ut av er lärplattform?

Många är inte helt på det klara med vad de egentligen vill få ut av sitt verksamhetsstöd. Är det i första hand för administration, kommunikation eller för skolutveckling? Eller kanske för alla tre? Rådet är att ha en tydlig målbild över vad ni vill få ut. Med andra ord, systemet ni väljer ska kugga in i era processer och stötta er verksamhet på bästa tänkbara sätt.

Behöver ni upphandla? Kanske räcker det med att göra avrop?

En upphandling tar oftast väldigt mycket tid och resurser. Kanske kan ni istället göra en direktupphandling och därmed minska arbetsbördan? Om ni önskar konkurrensutsätta marknaden kan en direktupphandling också annonseras ut.

Här kan du läsa mer om reglerna för direktupphandling » (Extern länk till Konkurrensverket)

Det finns flera olika upphandlingsförfarande att använda sig av – beroende på avtalets värde och vilken tjänst ni upphandlar. Välj det upphandlingsförfarande som ger er det resultat ni är i behov av.

Här kan du läsa mer om olika upphandlingsförfarande » (Extern länk till Konkurrensverket)

Många kommuner är medlemmar i Kammarkollegiets ramavtal Programvaror och tjänster 2014. Om ni är det, så kan ni göra en så kallad ”förnyad konkurrensutsättning” för att avropa en lärplattform. InfoMentor finns som underleverantör till Cybercom inom ramavtalsområdet Kontorsstöd.

http://www.avropa.se/ramavtal/ramavtalsomraden/it-och-telekom/Programvaror-och-tjanster/kontorsstod/ (Extern länk till www.avropa.se)

InfoMentor kan även avropas genom SKLs ramavtal Programvaror och programvaror som molntjänst 2014, som underleverantör till Crayon AB. Kontakta oss för mer information eller läs mer via denna länk:
https://www.sklkommentus.se/inkopscentral/ramavtal/it-varor-och-tillhorande-tjanster/programvaror-och-programvaror-som-molntjanst-2014/#p41136

Välj en leverantör som kan stötta era processer

Beskriv de processer som ni vill ha stöd för och utvärdera sedan leverantörernas förmåga att stötta dessa processer. Undvik långa kravlistor då detta kan innebära att ingen lämnar anbud eller att ni får ett onödigt dyrt system.

En marknadsanalys är ett viktigt verktyg

En marknadsanalys är en bra möjlighet att få en uppfattning om vad ni kan förvänta er av er kommande leverantör. Marknadsanalysen ger er viktig information som ni behöver för att kunna genomföra en bra upphandling, bland annat så kan ni ju få en bra bild över framtida kostnader.

Här kan ni läsa mer om marknadsanalyser » (extern länk till Konkurrensverket)

Vill du prata med någon hos oss som kan mer om upphandlingar, tveka inte att höra av dig. Vi hjälper dig gärna!

© InfoMentor 2016 / En hemsida från Bravissimo