opener
Boka demo
Country

Detta är en rubrik i nya innehållsmodulen

Detta är en ingress i den nya innehållsmodulen. Den fungerar precis som det tidigare gjort och ser ut precis som det har gjort tidigare. Med andra ord så är det absolut ingen förändring gällande utseende. Nytt för detta är att man kan lägga toggles vart man vill och andra moduler.

HEJA Digitalt

HEJADigitalt

HEJA Digitalt i InfoMentor

HEJA finns också digitalt i InfoMentor, både för skolan, eleverna och vårdnadshavarna. Bedömningarna görs naturligtvis i Skolverkets text, men för att underlätta kommunikationen med elever och föräldrar finns HEJA-texten i en egen flik bredvid Skolverkets text.

”HEJA är ett utmärkt verktyg! Mycket enklare att förklara målen för elever och föräldrar, och för varandra, när det handlar om ämnen som inte är ”ens egna”. Ett verktyg som dessutom kan vara ett stort stöd vid skapande av formativa bedömningar.”
Wendy Isacsson, Bilingual Montessori School of Lund

HEJA Pocket

 

HEJA Pocket

HEJA Pocket – appen för grundskolan

HEJA Pocket innehåller både Skolverkets kunskapskrav och HEJA-versionen för åk 3, 6 och 9. Skapa och dela egna kunskapslistor, fira avklarade kunskapskrav och dela självvärderingar med andra t ex via sociala media. Har du iOS 7 kan du också få dem upplästa. En stor fördel med HEJA Pocket är att Skolverkets kunskapskrav nu blir tillgängliga på ett enkelt sätt i den kanal där både eleverna och deras föräldrar är varje dag – i mobilen eller på surfplattan. Finns att köpa både på Google Play och på App Store.

HEJA Tapet

HEJA Tapet

HEJA Tapet gör din skola färgglad och fokuserad på det viktigaste

Detta är en ny medlem i HEJA-familjen. Med HEJA Tapet kan du sätta fullt fokus på kunskapskraven i skolvardagen. Och så blir det snyggt också! Genom att sätta upp HEJA Tapet i skolan kan lärare och elever tillsammans prata om det som eleverna ska få möjlighet att lära sig – kunskapskraven. Tapeterna går att beställa för samtliga ämnen i grundskolan. Varje ämne finns i två utförande, ett med kunskapskraven (på enklare svenska) och ett med kompletterande grafiskt mönster.

Format: Tapeterna är 900 mm breda och 2650 mm höga.
Pris: 1.135 kr/st. Fraktfritt! Priserna är exkl moms samt motsvarar 490 kr/kvm.

Behöver du hjälp? Ett tips kan vara att fråga en gymnasieskola med Bygg- och anläggningsprogram om de vill hjälpa till att sätta upp tapeterna. Här kan du ladda ner en lista över dessa

”Sätraskolan strävar ständigt efter att tydliggöra vad skola är, både målen och vägen till att nå dem ska vara lättåtkomlig för våra elever. Skolans mål får aldrig bli någon hemlighet för våra elever, så transparens mellan lärare och elever är av stor vikt och bygger på att det hela tiden finns en bra dialog mellan elev och lärare. Ett första steg för att skolan ska bli meningsfull för våra elever är att de vet vad det är för mål som de förväntas uppnå och då är HEJA Tapet till stor hjälp. Elever tar med sin lärare ut i korridoren, pekar på kunskapskraven på väggen och säger: Det här kan jag! Det blir starten till en formativ diskussion mellan eleven och läraren.”
Adam Arbiv på Sätraskolan i Skärholmen

”Har du någonsin försökt läsa det som står i läroplanen? Helt omöjligt! Då förstår du också den briljanta idén att översätta fikonspråket till svenska för alla. Än mer briljant blir idén när man gör tapet av det. Det har InfoMentor gjort.”
Martin Wendelbo-Hansson på bloggen Tapet-Martin

Man kan sedan fortsätta med en helt vanlig brödtext efter själva togglesen. Och jag hade kunnat ha en rubrik här om jag hade velat, men det vill jag kanske inte…

Thore Aronsson

Kurs- och projektledare

Thore har som adjunkt undervisat i matematik och fysik på högstadiet under 20 år. 2009 lämnade han ett 18-årigt rektorsuppdrag för att nu arbeta inom utbildningsförvaltningen i Ronneby på deltid. Resten av arbetsveckan arbetar Thore som kurs- och projektledare med extra stort intresse för IUP-processen och systematiskt kvalitetsarbete.

Tel vx 044-200 123

Direkt 0708-11 85 43

E-post thore@infomentor.se

Per Svantesson

Produktspecialist och kursledare

Per är utbildad inom Industriell ekonomi och har tidigare arbetat med planering, teknik, ekonomi och logistik inom verkstad- och fordonsindustrin. Per spelar gärna golf och har ett stort intresse inom musik då han bland annat spelar klarinett i olika ensembler.

Tel vx 044-200 123

Direkt 044-20 91 94

E-post per@infomentor.se

Mikael Edvardsson

Utvecklingsansvarig

Mikael är utbildad lärare mot grund- och gymnasieskolan och har arbetat inom båda skolformerna. Han har dessutom arbetat administrativt inom skolans värld med fokus på elevregister, schemaläggning samt lärplattformar. Mikael sliter ut flera par löparskor varje år och det är inte allt för ovanligt att han springer till och från jobbet.

Tel vx 044-200 123

Direkt 044-12 42 24

E-post mikael@infomentor.se

Mats Rosenkvist

Grundare och styrelseordförande

Mats har studerat media- och kommunikationsvetenskap i Växjö samt företags- och nationalekonomi på University of Oregon i USA. Han har tidigare arbetat med kommunikation och reklam både nationellt och internationellt, men sadlade om 1995 för att enbart arbeta med utbildningsfrågor. Nästan varje år åker Mats, tillsammans med många andra med samma problem, till Berga by för att i fäders spår ta sig till Mora.

Tel vx 044-200 123

Direkt 0709-57 47 80

E-post mats@infomentor.se

För administratörer
Om du är administratör och stöter på problem ska du i första hand kontakta den som är supportansvarig (om du inte själv är det) på din egen skola. Du kan också hitta svar bland våra “vanliga frågor” här nedan. Hittar du inte svaren här ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig.

En lärare eller administratör behöver tillgång till en eller flera skolor utöver den han/hon har just nu. Hur gör man för att lösa detta?
En administratör som har tillgång till de skolor som användaren behöver tillgång till kan hjälpa till med detta. Klicka på personalfliken och “skoltillhörighet” i menyn på höger sida. Välj den användare som behöver tillgång till fler skolor och bocka i önskade skolor och roll. Avsluta med att klicka på uppdatera.

Hur gör jag med en elev som har slutat på skolan?
För att kunna behålla sparade omdömen med mera så bör man flytta eleven till en “slutat” klass. Flytta en elev till “slutat” görs i ”gruppansvar”. Sätt en bock i rutan för den elev som ska flyttas och välj “flytta till slutat” i menyn på höger sida.

Hur ändrar jag i elevträdet?
Administratörer har menyvalet “Gruppansvar” i menyn till vänster. Nödvändiga funktioner för elevträdet hittas därefter i menyn till höger. Det är tex möjligt att skapa grupper/klasser, redigera gruppnamn/klassnamn och ta bort grupper/klasser där. En elev måste alltid finnas i en klass och kan därefter ingå i en eller flera grupper. Du ser enkelt skillnad på grupper och klasser genom att gruppnamn är gråfärgade och klasser är svartfärgade.

Hur gör jag för att importera elever och användare?
Använd funktionen för elevimport som hittas under importfliken genom att ladda upp filen med elevuppgifterna. Mall för detta finns att hämta vid denna funktion.

Jag hittar inte lösenord till vårdnadshavare eller vårdnadshavaren har inte tilldelats något lösenord. Hur löser jag det?
Om det redan har skapats användaruppgifter för vårdnadshavare så kan dessa tas fram genom att bocka för den elev det gäller i elevträdet och sedan klicka på ”Rapporter” i menyn till höger. Välj därefter rapporten “Lösenord brev” och vårdnadshavare i nästa läge. Glöm inte att bekräfta. När en vårdnadshavare själv har ändrat sitt lösenord så kommer lösenordet i “Lösenord brev” ersättas med ******* av säkerhetsskäl. Nytt lösenord kan ges via elevens elevkort och fliken för vårdnadshavare. När nytt lösenord är genererat så är det åter synligt i “Lösenord brev” – rapporten.

Hur gör jag för att ändra eller lägga till ämne i den befintliga ämneslistan?
Som administratör kan du redigera ämneslistan. Du hittar detta under “schemafliken” och ämnen i menyn till vänster. Observera att en förkortning till ämnet ska anges och korrekta förkortningar kan hittas på Skolverkets hemsida.

Hur byter jag personnummer på en elev som har fått felaktigt personnummer inmatat?
Låt oss på supporten hjälpa dig. Meddela oss skola, elev, felaktigt personnummer och det rätta personnumret så ordnar vi det åt er 

Vi behöver byta användarnamn på en personal, hur gör vi?
Skicka användarens skoltillhörighet, fullständiga namn, nuvarande användarnamn och det önskade användarnamnet till support@infomentor.se så löser vi det åt er. Vårdnadshavare och elever kan själva ändra sitt användarnamn via “mina inställningar” i menyn till vänster. 

Jag har en lärare som inte ser rätt grupper. Vad beror det på?
Då använder ni er av funktionen ”Koppla till grupper” och måste kontrollera vilka grupper läraren blivit tilldelad här. 

Jag har precis importerat ett schema men inget syns på dagens schema. Varför?
Det beror på att schemat bara slår igenom framåt i tiden från och med midnatt efter en import.

Varför är en eller flera elever röda?
Det beror på att eleven är inaktiv, dvs att dagens datum inte överensstämmer med elevens start- och slutdatum. Om det beror på ett felaktigt slutdatum, kan du lösa det genom att registrera in eleven igen. Om det är felaktigt startdatum – kontakta supporten så hjälper vi dig. 

Varför kommer inte viss e-post fram till mottagaren?
Detta kan bero på fler orsaker. Det vanligaste är att det kan ha hamnat i mottagarens spamfilter, alltså skräppost. Be mottagaren kolla sin skräppost om de hamnat där. En annan orsak kan vara om skolans mailserver inte godkänner att personalen skickar från dessa e-postadresser via InfoMentor. Då måste mailadministratören lägga in ett undantag för att godkänna detta förfarande. Vänligen kontakta vår support för mer information.

För elever och föräldrar – gymnasieskolan
På din skola använder pedagoger och skolledare lärplattformen InfoMentor. För elever och föräldrar finns InfoMentor Hub där du hittar mycket av den funktionalitet som du behöver i din skolvardag. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler funderingar? Vänd dig i första hand till skolans personal.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Gå till www.infomentor.se och tryck på ”Logga in” till höger på sidan, eller gå direkt in på hub.infomentor.se. Skriv in ditt användarnamn och lösenord. Om skolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan man istället slå en fyrsiffrig kod för att logga in. Tips! Lägg till InfoMentor Hub som en genväg på din skärm, se hur du gör längre ner i texten.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från skolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Om du har glömt ditt lösenord, kan du begära ett nytt genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn, måste du kontakta skolan, så hjälper de dig!

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Kolla gärna det allra först. Om du kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas då som en extra bokstav. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det – detta gör du under ”inställningar”.

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger på InfoMentor Hub står namnet på eleven. Klicka eller tryck där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?
Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (dvs innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

Jag vill kunna se gamla IUP från familjewebben, går det?
Ja, det går att välja terminer bakåt i tiden om det finns dokumentation på ditt barn. Det gör du genom att välja termin i drop-down listan eller klicka på ”Visa äldre bedömningar” om omdömet var skrivet enligt gamla läroplanen. 

Vem ser informationen om mitt barn och om mig?
Detaljerad information om ett barns lärande, till exempel IUP, kan endast ses av skolans personal, inte av andra elever eller föräldrar. Som förälder kan du se vilka andra elever som går i ditt barns klass precis som i klasslistan på papper eller på skolfotot.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, IUPn lagras säkert. Det är säkrare än att skicka papper hem i elevens ryggsäck. Informationen skickas krypterad över internet, precis som för internetbanker. Servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för informationen om ditt barn genom att använda ett bra lösenord som du håller hemligt för andra.

Varför används personnummer?
Där kraven på säkerhet och integritet är höga används ofta personnummer. Det gäller till exempel i bankers eller försäkringskassans internettjänster, i din skola och i InfoMentor. Personnummer används idag i alla skolor i landet för att identifiera de elever som går i skolan, och för att även identifiera vårdnadshavare korrekt. Dessutom blir informationssäkerheten högre om personnummer används. Risken att två personer som heter samma sak blandas ihop elimineras och förhindrar säkerhetsproblem med dubbla identiteter och lösenord. Eftersom säker och effektiv hantering av uppgifter om elever och vårdnadshavare är viktig har Datainspektionen givit kommuner och skolor tillstånd att använda personnummer i datasystem för att administrera skolans verksamhet. För de som vill öka inloggningssäkerheten ytterligare genom att använda inloggning med BankID så är personnummer dessutom ett krav.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Det är tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?
Veckoplan – en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor.
Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag, vecka etc du vill titta på.
Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och du kan enkelt skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare.
Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. För dig som vårdnadshavare kan du t ex rapportera frånvaro direkt via mobilen.
Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.
Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.
Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.
Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till. Här samlar pedagogen all information till undervisningen.
Bedömningar – här visas alla elevens bedömningar.

Hur rapporterar jag frånvaro jag?
Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro för ditt barn via InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på frånvaroboxen. I boxen finns det en knapp som heter ”Rapportera frånvaro”. Klicka eller tryck på den knappen. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. När du rapporterar växlar boxen färg från grönt till rött. När sedan skolan har bekräftat frånvaron, så blir boxen grå.

När måste jag gå in i familjewebben? (Gäller enbart om du har den lila boxen.)
InfoMentor Hub innehåller det mesta du behöver i skolvardagen, men all funktionalitet från familjewebben finns inte med. I InfoMentor Hub finns det därför en lila box där man kan se om något har uppdaterats i familjewebben. När du klickar eller trycker på den lila boxen, kommer du rakt in i familjewebben där du till exempel kan boka utvecklingssamtal och ta del av IUP/Planeringar, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

Funkar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare installerad. Om du inte har det, uppmanas du att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet.

Funkar InfoMentor Hub även i min mobil?
Ja. InfoMentor Hub fungerar med alla datorer, läsplattor och smarta telefoner, bara webbläsaren är uppdaterad.

Hur gör jag en genväg (”app”) på min skärm?
1. Öppna din webbläsare (Safari på iPhone) Skriv in adressen hub.infomentor.se

2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

3a. Om du har en iPhone eller iPad
Tryck på den lilla rutan med en pil i, längst ner i mitten på skärmen. Välj ”Lägg till på hemskärmen”.

3b. Om du har en Android
Spara sidan som bokmärke. Gå in och titta på dina bokmärken, leta upp InfoMentor Hub, tryck och håll kvar fingret på bokmärket tills en ny meny dyker upp. Välj ”Lägg till genväg på startsida/hemsida”.

3c. Om du har en Windows Phone
Tryck på menyknappen (dom tre prickarna nere till höger på skärmen) och välj ”Fäst på startskärmen” i listan som kommer upp.

För elever och föräldrar
Om du är elev eller förälder ska du kontakta den som är supportansvarig på din egen skola. Du kan också hitta svar bland några av våra vanligaste frågor här nedan.

Jag har glömt mitt lösenord, hur får jag ett nytt?
Du kan beställa ett nytt via inloggningssidan (om din mejlladress finns registrerad på din användarprofil i InfoMentor). I annat fall måste du vända dig till skolan, som hjälper dig med detta.

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för gemener och versaler både i användarnamnet och lösenordet så det är viktigt att kontrollera detta. Om lösenordet finns inskrivet i ett dokument så kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven vid kopiering och då tolkas mellanslaget som en extra bokstav. Skriv därför in lösenordet för hand.

Jag saknar e-postmeddelande, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Jag har flera barn i systemet, hur kan jag ta del av mina barns dokumentation?
Om du har flera barn måste du byta till rätt barn i drop-down listan för att ta del av det barnets dokumentation.

Jag har fått ett krångligt användarnamn och vill byta det. Hur gör jag?
När du är inloggad klickar du på ”Mina inställningar” längst ner i vänstermenyn på familjewebben. Här kan du sedan byta till ett nytt användarnamn. För att byta lösenordet använder du funktionen ”Byta lösenord” uppe till höger på sidan.

Jag har problem med inloggning via BankID E-leg? Hur gör jag?
Kontrollera först att ditt bank-id är giltigt och fungerar i övrigt. Kontakta sedan skolan.

Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?
Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (dvs innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

Jag vill kunna se gamla IUP från familjewebben, går det?
Ja, det går att välja terminer bakåt i tiden om det finns dokumentation på ditt barn. Det gör du genom att välja termin i rull-listen eller klicka på ”Visa äldre bedömningar” om omdömet var skrivet enligt gamla läroplanen.

Vem ser informationen om mitt barn och om mig?
Detaljerad information om ett barns lärande, till exempel IUP, kan endast ses av skolans personal, inte av andra elever eller föräldrar. Som förälder kan du se vilka andra elever som går i ditt barns klass precis som i klasslistan på papper eller på skolfotot.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, IUPn lagras säkert. Det är säkrare än att skicka papper hem i elevens ryggsäck. Informationen skickas krypterad över internet, precis som för internetbanker. Servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för informationen om ditt barn genom att använda ett bra lösenord som du håller hemligt för andra.

Varför används personnummer?
Där kraven på säkerhet och integritet är höga används ofta personnummer. Det gäller till exempel i bankers eller försäkringskassans internettjänster, i din skola och i InfoMentor. Personnummer används idag i alla skolor i landet för att identifiera de elever som går i skolan, och för att även identifiera vårdnadshavare korrekt. Dessutom blir informationssäkerheten högre om personnummer används, av flera skäl: risken att två personer som heter samma sak blandas ihop elimineras och förhindrar säkerhetsproblem med dubbla identiteter och lösenord. Eftersom säker och effektiv hantering av uppgifter om elever och vårdnadshavare är viktig har Datainspektionen givit kommuner och skolor tillstånd att använda personnummer i datasystem för att administrera skolans verksamhet. För de som vill öka inloggningssäkerheten ytterligare genom att använda inloggning med e-ID så är personnummer dessutom ett krav.

Ny rubrik kan skrivas här!

© InfoMentor 2016 / En hemsida från Bravissimo