opener
Boka demo
Country

Gymnasielärare med rätt verktyg

Ordlistor – ett grundpaket för lärarnas professionella språk. Ett konkret stöd för att skriva bättre formativa omdömen. Det ger eleverna en större möjlighet att se vad de kan och vad som behöver utvecklas. Lärarna får ett professionellt och likvärdig sätt att uttrycka det på.

 

 

Hur använder jag Ordlistan?

Ordlistan innehåller alla gymnasie- och programgemensamma kurser (83 st). Ordlistan hjälper till att flytta fokus från att beskriva personliga egenskaper till att istället bedöma det som ska bedömas i varje ämne enligt lärarnas uppdrag. Använd ordlistorna som de är eller vidareutveckla tillsammans med kollegorna. Ordlistan innehåller fraser med ett formativt förhållningssätt.

Skalfraser för att beskriva vad eleven kan, till exempel:
”Du har god….”

Skalfraser för att beskriva vad eleven behöver utveckla, till exempel:
”Du behöver utveckla din…”

Kärnfraser utifrån kunskapskraven i varje ämne, till exempel:
”…förmåga att förstå innehållet i talad engelska”

Utvecklande skalfraser för att beskriva hur eleven kan utvecklas, till exempel:
”Detta kan du göra genom att du/jag…”

Goda exempel

Du visar att du uppfyller kunskapskravet när det gäller din förmåga att förstå talad engelska. Du behöver utveckla din läsförståelse. Det kan du göra genom att välja engelsk textremsa när du ser på film.
Engelska 5

Du visar förmåga att utföra service och reparationer på fordon. För att uppfylla nästa nivå behöver du utveckla din förmåga att välja lämpliga arbetsmetoder i arbetet med service och reparationer samt din förmåga att använda relevanta begrepp och uttryck. Jag kan hjälpa dig med detta genom att fråga dig hur du har tänkt innan du sätter igång med ditt arbete. Genom att du måste förklara hur du har tänkt innan du börjar jobba, tränar du på detta.
Fordonsteknik – introduktion

 

© InfoMentor 2016 / En hemsida från Bravissimo