opener
Boka demo
Country

Utbildningar som stärker skolledare och skolförvaltning

Konkreta utbildningar som ger effekt i er verksamhet och organisation. Lite extra bränsle både för att komma igång och orka sista biten. Över hälften av alla deltagare är skolor och kommuner som idag inte arbetar med InfoMentor lärplattform. Klicka på respektive utbildning för att få mer information.

Mål- och resultatstyrning med InfoMentor Analys

Mål och resultatstyrning med InfoMentor Analys

Vill du få koll på er måluppfyllelse och synliggöra att er undervisning utgår från läroplanen? I verktyget InfoMentor Analys kan du praktiskt arbeta med mål- och resultatstyrning från elev- till kommunnivå.

Huvudområden
• Analys
• Mål- och resultatstyrning
• Dokumentation och begrepp

Så här funkar det

Här kan du ladda ner en självbedömning – den kan ge dig vägledning om var ni befinner er och en inblick i utbildningens innehåll. Utbildningen kan till viss del anpassas efter dina behov. I utbildningen lär du dig hur du med hjälp av InfoMentor Analys enkelt kan ta fram skolans statistik och kunskapsresultat. Vi vägleder och tränar analysförmåga utifrån olika kunskapsresultat, vilka frågor man ska fundera kring och hur man ska sätta mätbara verksamhetsmål. Efter utbildningen kan du arbeta mål- och resultatstyrt genom att enkelt få fram måluppfyllelse och nyckeltal samt påverka måluppfyllelse genom metodutveckling och processtyrning. Du har fått konkreta mallar, verktyg och idéer för hur din skola, med InfoMentor som stöd, förbättrar likvärdighet och kvalitet i undervisningen. InfoMentor stödjer hela processen från planering, genomförande, uppföljning, analys, kommunikation, till utveckling. Utbildningen vänder sig främst till dig som redan har använt och dokumenterat i InfoMentor.

Utbildningsform
Föreläsning och workshop.

Omfattning
5 timmar inklusive pauser.

Målgrupp
Rektorer i grundskolan, personal från skolförvaltningen och skolpolitiker inom en kommun. Men även för lärare som har skolutvecklingsansvar.

Max antal deltagare
För att kunna hålla hög kvalitet på utbildningen finns det plats för max 16 deltagare.

Pris
19.000 kr + resor och ev logi.
Passa på att boka utbildningen före jul så får ni 20% rabatt. Utbildningen måste genomföras senast mars 2017.

Utbildningsledare
Jag som håller i utbildningen heter Jan Gayen och är utbildad grundskollärare och rektor. Under mina 21 år inom skolan har jag arbetat som lärare, projektledare, IKT-utvecklare, kvalitetscontroller, rektor och förskolechef. Sedan augusti 2016 arbetar jag på InfoMentor som utbildare, kundansvarig och projektledare.

jan-gayen

Intresserad av denna utbildning?

Fyll i nedanstående formulär så kontaktar vi dig inom kort.

Det ska vara kul att gå till skolan annars är det inte roligt

Det ska vara kul att gå till skolan annars är det inte roligt

Om organisation, kvalitetsarbete och medarbetarskap med homo zappiens i centrum.

Hur når man framgång i sitt arbete med eleverna? Hur når man framgång i sitt arbete med kollegorna? Hur når man framgång i sitt arbete med skolledningen och medarbetarna? Hur kan man bidra till att sina kollegor utför ett kvalitetsarbete varje dag? Lars Gustafsson som har fått flera utmärkelser för sitt arbete som skolledare inspirerar, motiverar och utmanar kursdeltagarna så att var och en får med sig nya perspektiv på sig själv och sitt arbete i den gemensamma vardagen.

Utbildningsform
Föreläsning

Omfattning
3 timmar inkl paus 

Målgrupp
Lärare och skolledning inom grundskolan och gymnasieskolan

Pris
Kontakta oss för en offert. Använd gärna formuläret nedan.

Syfte
Syftet är att inspirera, motivera och utmana kursdeltagarna så att var och en får med sig nya perspektiv på sig själv och sitt arbete i den gemensamma vardagen.

Mål
Målet är att ge varje kursdeltagare konkreta tips på hur hon/han tillsammans med sina kollegor kan få ut högre kvalitet i arbetet med eleverna.

Program

  • Du får vad du förväntar dig!
  • Organisation och medarbetarskap
  • Vad kan jag och vi tillsammans göra för att våra elever ska få bästa tänkbara start i livet?
  • Avslutning med frågor

Föreläsare
Lars Gustafsson är före detta rektor på Nya Elementar, en F-10 skola i Stockholm med 760 elever och 110 personal. Nya Elementar fick Stockholm stads Kvalitetsutmärkelse 2005 och 2007. Skolans organisation och ledarskap har uppmärksammats på Kompetensgalan tillsammans med bl.a. IKEA, Volvo, Scania och Ericsson. Lars fick 2007 utmärkelsen Årets Unga Chef.

Intresserad av denna utbildning?

Fyll i nedanstående formulär så kontaktar vi dig inom kort.

Benchmarking med Filipstad

Benchmarking med Filipstad som har en positiv resultattrend

Filipstad bryter mot mönstret med fallande kunskapsresultat. InfoMentor erbjuder nu en workshop med Tage Nordkvist, fd skolfchef i Filipstads kommun, för benchmarking kring hur de fick andelen gymnasiebehöriga att gå från 84% till 93% på 6 år och hur vi kan dra nytta av deras erfarenheter. Vi vänder oss till kommuner som vill genomföra detta lokalt med deltagare från Skolförvaltningen, alla rektorer och representanter från skolnämnden. Workshopen leds av Mats Rosenkvist från InfoMentor (författare av Modellen för systematiskt förbättringsarbete i undervisningsprocessen) som moderator tillsammans med Tage Nordkvist.

Utbildningsform
Workshop

Omfattning
Heldag, sex timmar exklusive lunch, 08.30-17.30

Målgrupp
Vi kan arrangera detta i er kommun – deltagare Skolförvaltningen, alla rektorer och representanter från skolnämnden. Workshopen kretsar kring hörnpelarna i Filipstads skolutvecklingsprogram som bygger på att både Sveriges kommuner och rektorer är rättsgaranter för varje elev och för att åstadkomma en likvärdig utbildning med fokus på elevernas resultat. I workshopen blir ni i er kommun konkret utmanade till att fundera över och diskutera kring vilka saker som behöver utvecklas för att nå samma beslutsamma arbetssätt, processer och rollfördelning som man har haft och har i Filipstad.

Pris
Kontakta oss för en offert. Använd gärna formuläret nedan.

Mål
Alla ska få insikter om hur systematiskt och fokuserat man kan arbeta på en skola och i en kommun mot bättre och bättre resultat – med ambitionen att alla elever ska nå målen.

Program
Workshopen leds av Mats Rosenkvist från InfoMentor (författare av Modellen för systematiskt förbättringsarbete i undervisningsprocessen) som moderator och med Tage Nordkvist som specialist och har följande agenda:

1. Rektors roll och förståelse för uppdraget

  • Inledande beskrivning av Tage Nordkvist
  • Grupparbeten för diskussion om utvecklingsmöjligheter i kommunen
  • Kort presentation av grupperna och diskussion samt frågor till Tage Nordkvist med Mats Rosenkvist som moderator

2. Lärarens ledarskap i klassrummet

  • Inledande beskrivning av Tage Nordkvist
  • Grupparbeten för diskussion om utvecklingsmöjligheter i kommunen
  • Kort presentation av grupperna och diskussion samt frågor till Tage Nordkvist med Mats Rosenkvist som moderator

3. Uppföljning/utvärdering av elevernas lärande

  • Inledande beskrivning av Tage Nordkvist
  • Grupparbeten för diskussion om utvecklingsmöjligheter i kommunen
  • Kort presentation av grupperna och diskussion samt frågor till Tage Nordkvist med Mats Rosenkvist som moderator

4. Organisation

  • Inledande beskrivning av Tage Nordkvist
  • Grupparbeten för diskussion om utvecklingsmöjligheter i kommunen
  • Kort presentation av grupperna och diskussion samt frågor till Tage Nordkvist med Mats Rosenkvist som moderator

Avslutande summering av kommunens skolchef.

 

Vilka skolkommuner förbättrar resultaten? Hur tänker de?

Vad säger statistiken om skolans resultatutveckling 2011-2015? Förbättrade resultat och ökad gymnasiebehörighet i 11 procent av landets kommuner, visar statistik från Skolverket som InfoMentor sammanställt. Bland dessa finns kommuner som har skapat samma struktur som framgångsrika skolor har gjort baserat på fakta från både svensk och internationell forskning.

 

Intresserad av denna utbildning?

Fyll i nedanstående formulär så kontaktar vi dig inom kort.

Röster från nöjda deltagare

”Mångfald, ödmjukhet, erfarenhet, trovärdigt.”

”Mycket matnyttigt som man direkt kan börja arbeta med!”

”Tydligt, konkret, inspirerande, hjälpsamt.”

”Medelbetyg 4,9 av 5,9 för innehåll, framförande, vardagsnytta och helhetsintryck”

”Så bra verktyg att använda. Bra med färdiga mallar att börja arbeta i. Tack!”

”Jag tycker att det är en bra blandning mellan hårda och mjuka värden. Det vill säga att vi får både ingångarna kring hur vi ska implementera och betydelsen av att hela verksamheten vet vilka rutiner som gäller och hur man ska arbeta med förbättringar. Men också vilka verktyg är som man kan använda.”
Theres Hagström, Utvecklings- och kvalitetsstrateg, Valdemarsviks kommun

”Vi är väldigt nöjda med Modellen och handledningen från InfoMentor. Den är tydlig och klar och hjälper oss i arbetet med att skapa en röd tråd i vårt systematiska kvalitetsarbete, en tät styrkedja på alla nivåer. Visuellt skapar den förståelse och ger en ryggrad för det systematiska kvalitetsarbetet för både lärare, rektorer och huvudman. På ett mycket bra sätt skapar den en grund för rektors pedagogiska ledarskap och kommer att bli en garant för likvärdighet mellan skolorna. Modellen gör också att våra diskussioner får ett gemensamt fokus och det är viktigt för att få driv i utvecklingsarbetet. Jag som skolchef känner en mycket större tillit till att alla rektorer har ett verktyg för sitt systematiska kvalitetsarbete, analys av resultaten och sitt pedagogiska ledarskap. Jag är på riktigt jätte, jättenöjd!” 
Anna Falk, Skol- och Förvaltningschef i Munkfors kommun

© InfoMentor 2016 / En hemsida från Bravissimo