Boka demo
Country
Choose country:

Kunskap, glädje och kärlek! BAAM!

Han är energiknippet som blev rikskändis när han la ut elevernas fredagsdans på sociala medier under synonymen Magister Nordström. Förutom att undervisa, åker han runt och håller föredrag om sin syn på ledarskap i klassrummet och sitt sätt att arbeta som lärare. Magister Nordström har en speciell hälsning med varje elev och låter dem även dansa in helgen med en ”fredagsdans”.

Magister Nordström blev rikskändis när han som lärare på Ängslättskolan i Malmö la ut elevernas unika hälsningar på sociala medier.

Vad är din tanke bakom det?
– Jag försöker se varje elev och de förutsättningar som just den eleven har. Tanken med att låta varje elev välja en egen hälsningsgest som jag ska lära mig, är just det. Jag vill att de kommer till skolan och kan ställa om till ett läge där de känner sig välkomna och mår bra. Inspiratören är en lärare i USA som, precis som jag, tycker att det är OK att ibland ta ut svängarna lite, även i skolan. Utan att för den skull bli oseriös. Fredagsdansen är en signal till eleverna att de har arbetat stenhårt i fem dagar och nu är det dags att spralla av sig. Det är den känslan jag vill att de tar med sig hem för att kunna tanka energi under helgen.

Orden ”kunskap, glädje och kärlek” är återkommande när man läser om dig. Varför?
– Jag vill att de tre orden ska genomsyra allt jag gör. Naturligtvis finns kunskapskraven där och jag arbetar med dessa på mitt sätt. Utöver det är det viktigt för mig att jag kan stimulera och inspirera eleverna till att tycka att skolan och nya kunskaper faktiskt är kul. På så vis finns glädjen alltid med. Kärleken handlar om att skapa vänner för livet och att få ingå i en gemenskap där man bekräftar varandra.

Hur ser du på ditt ledarskap i rollen som lärare?
– Jag har auktoritet utan att vara auktoritär och vill få med eleverna på resan. Mitt ledarskap grundar sig otroligt mycket på sociala relationer som jag tror är nyckeln. Om inte jag visar mitt intresse för eleverna, tar reda på vem de är och vilka förutsättningar de har, så kan jag inte nå eleverna på ett bra sätt och få med dem på resan.

Vad anser du är en lärares viktigaste egenskaper?
– Ledarskap och social kompetens. Du måste kunna fånga eleverna och få dem med dig.

Har din egen skolgång haft någon betydelse för hur du arbetar idag som lärare?
– I skolan var jag en kille som hade svårt att sitta still, men hade lätt för att lära. Även om jag själv inte har någon diagnos, så har jag mött många barn med speciella behov under min tid i skolan och det har gjort att jag har fått en mycket bättre förståelse för dessa barn. För mig är det till exempel okej att sitta på golvet under en lektion om en elev tar in kunskaper bäst på det viset.

Hur hanterar du mobbing?
– Min grundsyn är att jag vill försöka sammansvetsa mina klasser och skapa en acceptans för varandra. Detta gör att klassen får en Vi-känsla. Jag planerar in värderingsövningar och social träning varje vecka med målet att eleverna ska förstå sina egna känslor. Då är det även lättare att förstå andras känslor. Till exempel gör vi en övning jag kallar ”Kärleksrundan”, där alla får säga något bra om var och en i klassen. Det är ett arbete som på ett väldigt effektivt sätt förebygger mobbing. Det är ofta för sent att börja arbeta med värderingsövningar när mobbing redan är ett faktum.

Du arbetar även som idrottstränare i fotboll. Ser du några likheter i de olika ledarskapsrollerna?
– Jag ser min klass som ett fotbollslag där jag är tränaren. Om vi ska vinna en match, så måste jag se till att varje individ blir ännu bättre på det den är bra på och förstår spelet. Vi vinner som ett lag och vi förlorar som ett lag. Klassen ska bli ett riktigt tajt team.

Du arbetar som lärare, föreläser, är idrottstränare, är väldigt aktiv i sociala medier och privat är du pappa till fyra barn. Vad är dina drivkrafter och hur tankar du energi?
– Min energikälla är att vara med min familj och jag ser till att helgen blir ett andningshål. Då är jag ”bara” pappa och åker med mina barn på till exempel matcher. Att få blanda det seriösa jaget med att ibland få släppa fram barnet i mig ger mig energi.

Du har blivit mycket uppmärksammad och till exempel utsedd till Årets lärare i kategorin ”Nytänkande & Entreprenörskap”. Vad betyder detta för dig?
– Att bli utsedd till Årets lärare var otroligt stort och kändes som ett erkännande. Jag är ju bara mig själv och gör det jag älskar. Det finns väldigt många duktiga lärare i vårt land men att jag är mycket aktiv på sociala medier bidrar naturligtvis till att just jag uppmärksammas. Jag är väldigt stolt över de utmärkelser som jag har fått, men det finns tyvärr också en baksida på medaljen. I Sverige väger Jantelagen tungt och det är inte okej att sticka ut. Jag har under resans gång stött på avundsjuka och kollegor som har vänt mig ryggen. Detta gör mig naturligtvis ledsen och det har fått konsekvenser för mig som person. Bakom namnet Magister Nordström finns ju faktiskt en helt vanlig människa med känslor. Det är synd tycker jag, men samtidigt gläds jag åt att jag mest har fått positiva bemötanden. Jag hoppas också att fler kan inspireras och plocka idéer från mitt sätt att arbeta.

Vad skulle ditt råd till andra lärare vara?
– Kort uttryckt skulle jag säga VÅGA! Våga ta ut svängarna, våga gå utanför boxen och våga dela med dig av din undervisning på sociala medier.

Vad är ditt mål och när känner du att du har lyckats?
– Mitt mål är att skapa positiva minnen tillsammans med mina elever och att ge dem en ryggsäck med kunskaper. När det är dags för dem att gå vidare till nästa klass och jag känner att jag har lyckats förbereda dem på ett bra sätt, står jag där och gråter glädjetårar och tänker WOW!

© InfoMentor 2019 / En hemsida från Bravissimo