Boka demo
Country
Choose country:

Tips till er som funderar på att upphandla en lärplattform

Ska ni upphandla en skolportal, lärplattform eller lärportal? Här kommer några saker att fundera över innan ni sätter igång. Med rätt fokus kommer det gå smidigt och enkelt, vi lovar!

Klas Lilja arbetar som försäljningschef på InfoMentor och har över 10 års erfarenhet av offentlig upphandling. Han har under åren samlat på sig en hel del som är bra att fundera över innan man sätter igång.

Vad vill ni få ut av er lärplattform?

Många är inte helt på det klara med vad de egentligen vill få ut av sitt verksamhetsstöd. Är det i första hand för administration, kommunikation eller för skolutveckling? Eller kanske för alla tre? Rådet är att ha en tydlig målbild över vad ni vill få ut. Med andra ord, systemet ni väljer ska kugga in i era processer och stötta er verksamhet på bästa tänkbara sätt.

Kan ni göra en direktupphandling?

Det finns flera olika upphandlingsförfarande att använda sig av – beroende på avtalets värde och vilken tjänst ni upphandlar. Välj det upphandlingsförfarande som ger er det resultat ni är i behov av.

Här kan du läsa mer om olika upphandlingsförfarande »
(Extern länk till Upphandlingsmyndigheten)

En upphandling tar oftast väldigt mycket tid och resurser. Kanske kan ni istället göra en direktupphandling och därmed minska arbetsbördan? Många kommuner kan faktiskt skriva avtal med InfoMentor på många år utan att komma upp till gränsen för direktupphandling. Om ni önskar konkurrensutsätta marknaden kan en direktupphandling också annonseras ut på exempelvis Tendsign eller andra liknanade verktyg.

Här kan du läsa mer om reglerna för direktupphandling »
(Extern länk till Upphandlingsmyndigheten)

Eller varför inte ramavtal?

De flesta kommuner kan använda sig av ett ramavtal för att på ett enkelt sätt upphandla en lärplattform. Kolla med er upphandlare vad som gäller för er. Att använda ett ramavtal har många fördelar jämfört med en traditionell upphandling, men det finns fallgropar även här. Det viktigaste att ha med sig när man ska använda ett ramavtal är att ha en tät kommunikation med leverantörerna så att de vet om att avrop kommer att göras och på vilket ramavtal det kommer att ske. Gör ni inte det finns det en stor risk att leverantörer missar avropet och därmed inte lämnar in ett anbud. InfoMentor finns representerade på ett antal ramavtal.

 

Välj en leverantör som kan stötta era processer

Beskriv de processer som ni vill ha stöd för och utvärdera sedan leverantörernas förmåga att stötta dessa processer. Undvik långa kravlistor då detta kan innebära att ingen lämnar anbud eller att ni får ett onödigt dyrt system.

En marknadsanalys är ett viktigt verktyg

En marknadsanalys är en bra möjlighet att få en uppfattning om vad ni kan förvänta er av er kommande leverantör. Marknadsanalysen ger er viktig information som ni behöver för att kunna genomföra en bra upphandling, bland annat så kan ni ju få en bra bild över framtida kostnader.

Här kan ni läsa mer om marknadsanalyser » (extern länk till Upphandlingsmyndigheten)

Vill du prata med någon hos oss som kan mer om upphandlingar, tveka inte att höra av dig. Vi hjälper dig gärna!

© InfoMentor 2021 / En hemsida från Bravissimo