Boka demo
Country
Choose country:

”Tips och råd om det mesta. Som rör InfoMentor i alla fall.”

Vi är här för att hjälpa dig!

Problem är till för att lösas. Vi sitter redo att svara på dina frågor och funderingar när de uppstår. Många gånger har någon annan haft samma fråga och då finns svaret nedan. Du som är kontaktperson för InfoMentor på din skola anmäler ditt ärende via e-post eller telefon. Så hör vi av oss så snabbt vi bara kan. Tydliga, bra och snabba instruktioner finns också i filmerna som beskriver systemet. Både grundläggande och lite mer avancerat. Kanske kan du hitta nya funktioner som du inte använder dig av idag. Har du uppgraderat till nya InfoMentor hittar du filmerna i manualen. Har du inte uppgraderat? Besök då vår kanal på YouTube via länken till höger.

Öppettider telefonsupport

Måndag-fredag 08.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Telefon: 044-200 103
E-post: support@infomentor.se

Vanliga frågor

När man använder och jobbar i InfoMentor dyker det upp frågor och funderingar. Här nedan har vi samlat de frågor som vi oftast får. Svaren skiljer sig något beroende på om du exempelvis är lärare eller vårdnadshavare. Hoppas att du hittar det du söker. Om inte, hör av dig!

För administratörer
Om du är administratör och stöter på problem ska du i första hand kontakta den som är supportansvarig (om du inte själv är det) på din egen skola. Du kan också hitta svar bland våra “vanliga frågor” här nedan. Hittar du inte svaren här ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig.

En lärare eller administratör behöver tillgång till en eller flera skolor utöver den han/hon har just nu. Hur gör man för att lösa detta?
En administratör som har tillgång till de skolor som användaren behöver tillgång till kan hjälpa till med detta. Gå in under skoladministration och klicka ”Personalbehörighet”, inne på ”Personalbehörighet” klickar du sedan ”skoltillhörighet” på höger sida. Välj den användare som behöver tillgång till fler skolor och bocka i önskade skolor och roll. Avsluta med att klicka på uppdatera knappen.

Hur gör jag med en elev som har slutat på skolan?
För att kunna behålla sparade omdömen mm så bör man flytta eleven till ”slutat”. Flytta en elev till ”slutat” görs i ”gruppansvar” som du hittar i skoladministrationsmenyn. Sätt en bock i rutan för den elev som ska flyttas och välj ”flytta till slutat” i menyn på höger sida.

Hur ändrar jag i elevträdet?
Administratörer har menyvalet ”Gruppansvar” i skoladministrationsmenyn. Nödvändiga funktioner för elevträdet hittas därefter under ”Funktioner” ute till höger. Det är t ex möjligt att skapa grupper/klasser, redigera gruppnamn/klassnamn och ta bort grupper/klasser där. En elev måste alltid finnas i en klass och kan därefter ingå i en eller flera grupper. Du ser enkelt skillnad på grupper och klasser genom att gruppnamn är gråfärgade och klasser är svartfärgade.

Hur gör jag för att importera elever och användare?
Använd funktionen för elevimport som hittas i skoladministrationsmenyn. Ladda sedan upp filen med elevuppgifterna enligt anvisningar. Mall för detta finns att hämta vid denna funktion.

Jag hittar inte lösenord till vårdnadshavare eller vårdnadshavaren har inte tilldelats något lösenord. Hur löser man fram detta?
Finns det en användare skapad till aktuell vårdnadshavare, så finns det också inloggningsuppgifter skapade i systemet. Dessa plockar du fram genom att gå till ”Rapporter” och sedan ”Grupper/elever”, därefter bockar du för den elev vars vårdnadshavare du vill plocka fram lösenord till, klicka sedan på ”Rapporter” under ”Funktioner” ute till höger. Välj därefter rapporten ”Lösenord brev” och vårdnadshavare i nästa läge. Glöm inte att bekräfta.

När en vårdnadshavare själv har ändrat sitt lösenord så kommer lösenordet i ”Lösenord brev” ersättas med ******* av säkerhetsskäl. Nytt lösenord kan ges via elevens elevprofil och vårdnadshavare fliken. När nytt lösenord är genererat så är det åter synligt i ”Lösenord brev” -rapporten.

Hur gör jag för att ändra eller lägga till ämne i den befintliga ämneslistan?
Som administratör kan du redigera ämneslistan. Du hittar detta under ”Ämnen” i skoladministrationsmenyn. Observera att en förkortning till ämnet ska anges och korrekta förkortningar kan hittas på Skolverkets hemsida.

Hur byter jag personnummer på en elev som har fått felaktigt personnummer inmatat?
Maila InfoMentors support och uppge vilken skola, elev, felaktigt personnummer och det rätta personnumret är så ordnar vi det åt er.

Vi behöver byta användarnamn på en personal, hur gör vi?
Maila användarens skoltillhörighet, fullständiga namn, nuvarande användarnamn och det önskade användarnamnet så löser vi på supporten det åt er. Vårdnadshavare och elever kan själva ändra sitt användarnamn genom att klicka på sitt namn i InfoMentor Hub och sedan klicka ”Ändra användarnamn”.

Vi har en lärare som inte ser rätt grupper. Vad beror det på?
Då använder ni er av funktionen ”Koppla till grupper” som ni hittar under ”Personalbehörighet” och måste kontrollera vilka grupper läraren blivit tilldelad här.

Jag har precis importerat ett schema på en skola och inget syns på dagens schema. Varför?
Det beror på att schemat bara slår igenom framåt i tiden från och med start dagen efter en import. Bläddra framåt till nästkommande schemalagda dag och ni bör se korrigeringarna.

Varför är en eller flera elever röda?
Det beror på att eleven är inaktiv, dvs att dagens datum inte överrensstämmer med elevens  start- och slutdatum. Om det beror på ett felaktigt slutdatum, kan du lösa det genom att registrera in eleven igen. Om det är felaktigt startdatum – kontakta supporten så hjälper vi dig.

Varför kommer inte vissa mail fram till mottagaren?
Detta kan bero på många olika orsaker. Det vanligaste är att det kan ha hamnat i mottagarens spamfilter. Be dem kolla sin skräppost om det hamnat där. En annan kan vara om skolans mailserver inte godkänner att personalen skickar från dessa mailadresser via InfoMentor. Då måste mailadministratören lägga in ett undantag för att godkänna detta förfarande. Vänligen kontakta vår support för mer information.

För lärare och skolpersonal

Om du är lärare eller annan skolpersonal och stöter på problem ska du i första hand kontakta den som är supportansvarig på din egen skola. Men du kan också hitta svaret bland de frågorna som vi oftast får här nedan.

Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter, hur gör jag?
Du kan be din administratör på skolan om ett nytt lösenord.

Jag är ny användare i InfoMentor, var hittar jag mer information om systemet?
Det finns en manual inne i systemet. Klicka på frågetecknet, så kommer du dit. I manualen finns det förutom beskrivningar i text också korta filmer som förklarar olika funktioner.

Var hittar jag InfoMentors videomanualer?
Klicka på länken ”Instruktionsfilmer” till vänster i manualen där hittar du en mängd filmer som berör specifika funktioner i systemet.

Jag har problem med att spara i InfoMentor och blir ibland utloggad när jag inte borde bli det. Vad beror det på?
Detta kan bero på flera olika anledningar men den vanligaste är att detta inträffar om man jobbar med dubbla flikar, det vill säga har igång mer än en inloggning samtidigt. Eller om du är inloggad som vårdnadshavare i en flik och lärare i en annan. Det uppstår då en konflikt i systemet.

Jag kan inte bedöma mina elever i gruppbedömningsvyn. Varför?
Det beror på att eleverna i din grupp tillhör olika årskurser. Du bör därför dela upp dom i olika årskursgrupper under denna grupp istället. Kontakta din administratör för hjälp med detta.

Jag har skapat ett kunskapsrum, men hittar inte några matriser att göra läroplanskopplingar mot? Vad gör jag för fel?
Det mest troliga är att du angivit ett felaktigt ämnesnamn, t ex NO-ämnen istället för att ange exempelvis Kemi. När du går in i ditt kunskapsrum för att göra kopplingen mot läroplansmålen, filtrerar systemet automatiskt fram de läroplanskopplingar som hör till det ämne du angett. Om du angett ett ämne som inte finns i Lgr11, hittar inte systemet rätt helt enkelt! Du löser problemet enklast genom att ange det korrekta ämnet (i fallet ovan Kemi, men du kan också ange flera ämnen).

Jag har gjort en bedömning i Uppgifter, var syns denna för eleven och vårdnadshavarna?
Bedömningar av Uppgifter syns i boxen Bedömning, inte i Uppgifter. I boxen Uppgifter syns uppgiften, kommunikationen kring denna, deadlines etc. Det är också här som uppgiften lämnas in.

Jag vill göra en kommentar till en hel grupp i omdömesblanketten, hur gör jag det?
Gå in i Grupprofilen och välj omdömesblanketten. Välj ämnet du vill skriva kommentaren för. Uppe i högra hörnet finns funktioner och där hittar du ”kommentar till grupp”. Skriv din kommentar och spara.

För vårdnadshavare med barn i förskolan

På din förskola använder pedagogerna InfoMentor för kommunikation och dokumentation. För dig som vårdnadshavare finns InfoMentor Hub. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler frågor? Vänd dig i första hand till förskolans personal eller besök www.infomentor.se.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Det finns flera olika sätt att logga in i InfoMentor Hub, t ex med användarnamn och lösenord, PIN-kod, BankID och SMS-kod. Det är upp till varje förskola/kommun att välja den lösning de vill an-vända. I vissa fall kan du logga in via kommunens portal. Alternativt går du till www.infomentor.se och trycker på ”Logga in” till höger på sidan. Om förskolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan du istället välja en fyrsiffrig kod för att logga in. För övriga inloggningssätt – följ de instruktioner du fått från förskolan.

Finns InfoMentor Hub som en app?
Jajamen! Appen InfoMentor Hub med notifieringar gör att du kan ha full koll på allt som händer på förskolan. En notifiering visas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub. Ha dina inloggningsuppgifter redo och följ instruktionerna för att komma igång.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från förskolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Om du har glömt ditt lösenord, kan du begära ett nytt genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn så måste du kontakta förskolan.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det! Detta gör du genom att klicka på namnet uppe till höger och därefter gå in på ”Ändra användarnamn”.

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för stora och små bokstäver både i användarnamn och lösenord. Om du har kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har problem med inloggning via BankID, hur gör jag?
Kontrollera först att ditt BankID är giltigt och fungerar i övrigt. Kontakta sedan förskolan.

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost, hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Hur ser jag om jag har fått en notifiering?
Notifieringarna syns i ikonen som ser ut som en klocka i den lila menyn högst upp på sidan. En notifiering skickas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger på InfoMentor Hub står barnets namn. Klicka eller tryck för att enkelt växla till ditt/dina andra barn. Har du barn i en skola som använder InfoMentor kommer du även att kunna växla till det barnets information på samma ställe.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din förskola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Varför är det tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att förskolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?

Frånvaro – i denna box kan vårdnadshavaren rapportera frånvaro för idag eller i morgon samt lägga till en kommentar.

Kalender – här finns förskolans kalender med information om exempelvis planeringsdagar och olika aktiviteter.

Kontaktlista – här finns kontaktuppgifter och man kan skicka e-post till andra vårdnadshavare och personalen på förskolan. Vårdnadshavaren kan själv ställa in vilka kontaktuppgifter som ska synas.

Portfolio – här samlar förskolans pedagoger barnets bilder och dokumentation.

Tidslinje – här berättar förskolan vad som händer under dagarna, fungerar precis som en blogg.

Tidsregistering – här kan vårdnadshavaren registrera de tider barnet ska vara på förskolan.

Utvecklingssamtal – Denna box visas enbart när det finns bokningsbara tider för utvecklingssamtal för eleven. När man har bokat en tid så visas den direkt på startsidan. Men det går även att gå in i boxen för att se, ändra eller avboka en bokad tid.

Hur lägger jag in mitt barns omsorgsschema?
Om förskolan har öppnat upp för möjligheten att låta dig som vårdnadshavare registrera ditt/dina barns omsorgsschema klickar du på boxen Tidsregistrering. I boxen finns det en knapp som heter ”lägg till/ändra dag” och när du klickar på denna kan du lägga in omsorgsschemat. Här ser du även om förskolan redan har registrerat några tider och förskolans öppnings- och stängningstider.

Hur rapporterar jag frånvaro?
Du kan rapportera frånvaro för ditt barn via InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på boxen ”Frånvaro” och därefter på knappen som heter ”Rapportera frånvaro”. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon samt lägga till en kommentar.

Fungerar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare för att komma åt all funktionalitet.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, all information lagras säkert. Informationen skickas krypterad över internet och servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan bidra till att upprätthålla säkerheten genom att använda ett starkt lösenord innehållande tecken, siffror och bokstäver och hålla detta lösenord hemligt.

För elever och vårdnadshavare i grundskolan

På din skola använder pedagoger och skolledare lärplattformen InfoMentor. För elever och vårdnadshavare finns InfoMentor Hub som innehåller funktioner som underlättar din skolvardag. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler frågor? Vänd dig i första hand till skolans personal eller besök www.infomentor.se.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Det finns flera olika sätt att logga in i InfoMentor Hub, t ex med användarnamn och lösenord, PIN-kod, BankID och SMS-kod. Det är upp till varje skola/kommun att välja den lösning de vill använda. I vissa fall kan du logga in via kommunens portal. Alternativt går du till www.infomentor.se och trycker på ”Logga in” till höger på sidan. Om skolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan du istället välja en fyrsiffrig kod för att logga in. För övriga inloggningssätt – följ de instruktioner du fått från skolan.

Finns InfoMentor Hub som en app?
Jajamen! Appen InfoMentor Hub med notifieringar gör att du kan ha full koll på allt som händer på skolan. En notifiering visas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub. Ha dina inloggningsuppgifter redo och följ instruktionerna för att komma igång.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från skolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Du kan enkelt begära ett nytt lösenord genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn så måste du kontakta skolan.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det! Detta gör du genom att klicka på namnet uppe till höger och därefter gå in på ”Ändra användarnamn”.

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för stora och små bokstäver både i användarnamn och lösenord. Om du har kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har problem med inloggning via BankID, hur gör jag?
Kontrollera först att ditt BankID är giltigt och fungerar i övrigt. Kontakta sedan skolan. 

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost, hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Hur ser jag om jag har fått en notifiering?
Notifieringarna syns i ikonen som ser ut som en klocka i den lila menyn högst upp på sidan. En notifiering skickas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger i menyn i InfoMentor Hub står namnet på ditt barn. Klicka eller tryck där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och antalet kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Varför är det tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?

Bedömningar – här visas elevens alla bedömningar.

Den röda symbolen innebär att eleven behöver extra stöd för att uppfylla kunskapskravet. Det är då skolans ansvar att utreda vilka stödåtgärder som behövs för att hjälpa eleven.

Den gula symbolen innebär att eleven uppfyller det krav som lärarna har satt upp för den aktuella terminen/årskursen i sin planering av undervisningen, men att eleven ännu inte uppfyllt det nationellt fastställda kunskapskravet som gäller för år 3, 6 eller 9.

Den gröna symbolen innebär att eleven har uppfyllt det nationellt fastställda kunskapskravet för år 3, år 6 eller år 9 och arbetar vidare mot nästa nivå.

Om ett kunskapskrav inte är bedömt med en symbol innebär det att kunskapskravet ännu inte behandlats i undervisningen.

Blogg – här kan både eleven och vårdnadshavaren läsa lärarens inlägg och eleven kan även kommentera inläggen.

eTest – denna box syns enbart för eleven och innehåller digitala prov som läraren kan lägga ut.

Familjewebben – denna box är en genväg till gamla Familjewebben där vårdnadshavaren till exempel kan ta del av IUP/Planeringar, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

Fritidshem – här kan vårdnadshavaren registrera, se och ändra elevens tider samt lägga till en kommentar.

Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. Här kan vårdnadshavaren rapportera om eleven är frånvarande idag eller i morgon. Vårdnadshavaren kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema (fungerar enbart om skolan har schema i InfoMentor.)

Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.

Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och man kan skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare. Vårdnadshavaren kan själv ställa in vilka kontaktuppgifter som ska synas.

Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till och här samlar läraren all information till under-visningen.

Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.

Portfolio – här syns de filer som skolan sparat på eleven.

Schema – här syns elevens schema och man kan enkelt välja t ex vilken dag eller vecka man vill titta på.

Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.

Utvecklingssamtal – denna box syns enbart för vårdnadshavaren och visas enbart när det finns bokningsbara tider för utvecklingssamtal för eleven. När man har bokat en tid så visas den direkt på startsidan. Men det går även att gå in i boxen för att se, ändra eller avboka en bokad tid.

Veckoplan – här finns en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor.

Hur rapporterar jag frånvaro?
Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro genom att klicka eller trycka på boxen ”Frånvaro”, och därefter på knappen som heter ”Rapportera frånvaro”. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. Du kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema (fungerar enbart om skolan har schema i InfoMentor.)

När måste jag gå in i familjewebben?
(Gäller bara om du har den lila boxen.)
InfoMentor Hub innehåller det mesta du behöver, men all funktionalitet från familjewebben finns inte med. Klicka eller tryck på den lila boxen så kommer du till familjewebben och kan t ex ta del av IUP/Planeringar, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

Fungerar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare för att komma åt all funktionalitet.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, all information lagras säkert. Informationen skickas krypterad över internet och servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan bidra till att upprätthålla säkerheten genom att använda ett starkt lösenord innehållande tecken, siffror och bokstäver och hålla detta lösenord hemligt.

För elever och vårdnadshavare i gymnasieskolan

På din skola använder pedagoger och skolledare lärplattformen InfoMentor. För elever och vårdnadshavare finns InfoMentor Hub som innehåller funktioner som underlättar din skolvardag. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler frågor? Vänd dig i första hand till skolans personal eller besök www.infomentor.se.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Det finns flera olika sätt att logga in i InfoMentor Hub, t ex med användarnamn och lösenord, PIN-kod, BankID och SMS-kod. Det är upp till varje skola/kommun att välja den lösning de vill använda. I vissa fall kan du logga in via kommunens portal. Alternativt går du till www.infomentor.se och trycker på ”Logga in” till höger på sidan. Om skolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan du istället välja en fyrsiffrig kod för att logga in. För övriga inloggningssätt – följ de instruktioner du fått från skolan.

Finns InfoMentor Hub som en app?
Jajamen! Appen InfoMentor Hub med notifieringar gör att du kan ha full koll på allt som händer på skolan. En notifiering visas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub. Ha dina inloggningsuppgifter redo och följ instruktionerna för att komma igång.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från skolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Du kan enkelt begära ett nytt lösenord genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn så måste du kontakta skolan.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det! Detta gör du genom att klicka på namnet uppe till höger och därefter gå in på ”Ändra användarnamn”.

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för stora och små bokstäver både i användarnamn och lösenord. Om du har kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har problem med inloggning via BankID, hur gör jag?
Kontrollera först att ditt BankID är giltigt och fungerar i övrigt. Kontakta sedan skolan. 

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost, hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Hur ser jag om jag har fått en notifiering?
Notifieringarna syns i ikonen som ser ut som en klocka i den lila menyn högst upp på sidan. En notifiering skickas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger i menyn i InfoMentor Hub står namnet på ditt barn. Klicka eller tryck där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och antalet kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Varför är det tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?

Bedömningar – här visas elevens alla bedömningar.

Den röda symbolen innebär att eleven behöver extra stöd för att uppfylla kunskapskravet. Det är då skolans ansvar att utreda vilka stödåtgärder som behövs för att hjälpa eleven.

Den gula symbolen innebär att eleven uppfyller det krav som lärarna har satt upp för den aktuella terminen/årskursen i sin planering av undervisningen, men att eleven ännu inte uppfyllt det nationellt fastställda kunskapskravet för respektive kurs.

Den gröna symbolen innebär att eleven har uppfyllt det nationellt fastställda kunskapskravet för respektive kurs och arbetar vidare mot nästa nivå.

Om ett kunskapskrav inte är bedömt med en symbol innebär det att kunskapskravet ännu inte behandlats i undervisningen.

Blogg – här kan både elev och vårdnadshavare läsa lärarens inlägg och som elev kan du även kommentera inläggen.

eTest – denna box syns enbart för eleven och innehåller digitala prov som läraren kan lägga ut.

Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. Här kan vårdnadshavaren rapportera om eleven är frånvarande idag eller i morgon. Vårdnadshavaren kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema (fungerar enbart om skolan har schema i InfoMentor.)

Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.

Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och du kan enkelt skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare. Vårdnadshavaren kan själv ställa in vilka kontaktuppgifter som ska synas.

Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till och här samlar läraren all information till undervisningen.

Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.

Portfolio – här syns de filer som skolan sparat på eleven.

Schema – här ser du elevens schema och du kan enkelt välja t ex vilken dag eller vecka du vill titta på.

Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.

Utvecklingssamtal – denna box syns enbart för elever som är över 18 år och vårdnadshavare samt visas enbart när det finns bokningsbara tider för utvecklingssamtal. När man har bokat en tid så visas den direkt på startsidan. Men det går även att gå in i boxen för att se, ändra eller avboka en bokad tid.

Hur rapporterar jag frånvaro?
Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro genom att klicka eller trycka på boxen ”Frånvaro”, och därefter på knappen som heter ”Rapportera frånvaro”. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. Du kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema (fungerar enbart om skolan har schema i InfoMentor.)

Fungerar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare för att komma åt all funktionalitet.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, all information lagras säkert. Informationen skickas krypterad över internet och servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan bidra till att upprätthålla säkerheten genom att använda ett starkt lösenord innehållande tecken, siffror och bokstäver och hålla detta lösenord hemligt.

Inför läsårsuppflytt 2018-2019

Här hittar du instruktioner för hur ni enklast gör läsårsuppflyttningen för 2018-2019. Instruktionerna skiljer sig något beroende på om ni har nya eller gamla InfoMentor eller om ni har automatisk överföring från ert elevregister. Hoppas att du hittar det du söker. Om inte, hör av dig till oss på supporten så hjälper vi dig!

Läsårsuppflytt för förskolan

Nedan hittar du instruktioner för vad förskolan måste göra och tänka på när vi bytt aktivt läsår till 2018/2019 i systemet. Bytet sker den 1/8 och det som händer är att vi kopierar era barngrupper till det nya läsåret samt flyttar över inlägg på tidslinjen så att de syns på det nya läsåret. Mer information om funktionerna som ni ska använda (t ex inaktivera personal) hittar du i manualen. Den hittar du om du klickar på frågetecknet i högra hörnet när du har loggat in i systemet. Du är givetvis alltid välkommen att ringa oss på supporten men tänk på att vi håller stängt under hela juli månad.

Förändringar bland personalen i skolan:
• Inaktivera personal som slutat
• Lägg till ny personal

Hantera barngrupper:
• Ta ut dokumentationen på de barn som ska sluta till t ex ett usb-minne före skolstarten. När ett barn inaktiverats/börjat på grundskola kommer man inte åt dokumentationen längre.
• Inaktivera barn som slutat och lägg till nya barn (ni som har automatisk överföring från annat register behöver enbart inaktivera barn som slutat)
• Skriv ut inloggningsuppgifter till vårdnadshavare

Övrigt:
• Kunskapsrum är läsårsbundna. Ni måste själva kopiera de kunskapsrum som ni vill återanvända från förra läsåret till det nya läsåret samt koppla de grupper som ska finnas med. Obs! Inlägg under ”Diskussion” i kunskapsrummet följer inte med vid kopiering.

Läsårsuppflytt gamla InfoMentor

Nedan hittar ni instruktioner för hur ni enklast gör läsårsuppflyttningen i ”gamla” InfoMentor. Byte av aktivt läsår i systemet sker onsdagen den 1 augusti vilket innebär att från och med den 2 augusti kommer läsår 2018/2019 att vara aktivt. Du är givetvis alltid välkommen att ringa oss på supporten men tänk på att vi håller stängt under hela juli månad.

Ladda ner en checklista som du kan skriva ut »
Se alla våra instruktionsfilmer på Youtube »

Förändringar bland personalen i skolan/kommunen:
Inaktivera personal som slutat »
Lägg till ny personal »

Hantera elevträd:
Säkerhetskopiera elevträdet till excel före den 31 juli (om ni inte har automatisk import) »
Uppdatera grupper/klasser enligt det nya elevträdet (viktigt att ha rätt årskurs på klasserna) »
Importera eller lägg till nya elever »
Skriv ut inloggningsuppgifter till nya elever och vårdnadshavare »

Hantera schema och frånvaro:
Lägg nytt schema i InfoMentor – lär dig både grundinställningar och hur du bygger schema
Importera schema från andra system (se manualen).
Hantera lovdagar via funktionen lovhantering – gäller för er som skapar schema i InfoMentor eller importerar från GP untis och K-schema (se manualen).

Övrigt:
Glöm inte att avsluta aktiva åtgärdsprogram för elever som slutar på skolan (se manualen).
Se över mallar (t ex IUP). Viktigt att skapa nya versioner om något ändras!

Läsårsuppflytt nya InfoMentor

Nedan hittar ni instruktioner för hur ni enklast gör läsårsuppflyttningen i ”nya” InfoMentor. Mer detaljerad information hittar du i manualen. Den hittar du om du klickar på frågetecknet i högra hörnet när du har loggat in i systemet. Byte av aktivt läsår i systemet sker onsdagen den 1 augusti vilket innebär att från och med den 2 augusti kommer läsår 2018/2019 att vara aktivt. Du är givetvis alltid välkommen att ringa oss på supporten men tänk på att vi håller stängt under hela juli månad.

Ladda ner en checklista som du kan skriva ut »

Förändringar bland personalen i skolan/kommunen:
• Inaktivera personal som slutat
• Lägg till ny personal

Hantera elevträd:
• Säkerhetskopiera elevträdet till excel före den 31 juli (om ni inte har automatisk import)
• Här kan du ladda ner en beskrivning över hur du manuellt gör läsårsuppflytt »
• Importera eller lägg till nya elever
• Skriv ut inloggningsuppgifter till nya elever och vårdnadshavare

Hantera schema och frånvaro:
• Lägg nytt schema i InfoMentor
• Importera schema från andra system – observera att detta bara kan göras efter skolårsbytet i systemet (2 augusti)
• Hantera lovdagar via funktionen lovhantering – gäller för er som skapar schema i InfoMentor eller importerar från GP Untis och K-schema.

Övrigt:
• Glöm inte att avsluta aktiva åtgärdsprogram för elever som slutar på skolan.
• Se över mallar (t ex IUP). Viktigt att skapa nya versioner om något ändras!

Läsårsuppflytt automatisk överföring

Här kommer viktig information som gör att läsårsuppflyttningen i InfoMentor fungerar så smidigt som möjligt för er som har automatisk överföring. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta support@infomentor.se

Skolårsbytet kommer att vara gjort till torsdagen den 2 augusti
När detta är gjort skapas automatiskt ett tomt elevträd för 2018-2019. Eleverna i skolår 2017-2018 har därmed automatiskt arkiverats.

Eleverna importeras via er automatiska import. Du behöver tänka på att från och med den 3 augusti gäller det att du har 2018-2019 års elever aktiva i ert elevregister. Annars kommer förra årets elever att läsas in på fel skolår.

Mellan den 8 juni och den 3 augusti kommer inga automatiska importer att ske. Från och med natten mellan den 3 och den 4 augusti öppnar vi upp de automatiska importerna igen och då sker import mot läsåret 2018-2019.

Information inför skolårsuppflyttning
Du behöver inte kopiera ämnen, salar och schematider. Det gör vi åt dig!

© InfoMentor 2018 / En hemsida från Bravissimo