Sök

Tillgänglighet enligt WCAG

Vi strävar efter en lärplattform med största möjliga användarvänlighet. En stor del i det arbetet är att säkerställa att InfoMentors lärplattform är tillgänglig och följer WCAG. Denna sida beskriver hur vi uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem samt hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

IM logo large smiley face

Vad är lagen om tillgänglighet till digital offentlig service?

2016 publicerade EU ett direktiv om tillgänglighet för offentliga myndigheter för webbplatser och mobila appar. I Sverige har detta lett till att vi från och med den 1 januari 2019 har lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Lagen omfattar alla myndigheter och kommuner och liknande offentliga organ samt även privata aktörer som utför tjänster med offentlig finansiering.

För att leva upp till lagkravet ska webbplatser och appar följa den europeiska standarden EN 301 549 V3.2.1 som i sin tur bygger på Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.

Lagen säger att exempelvis kommuner ska tillhandahålla en så kallad tillgänglighetsredogörelse som beskriver hur webblatser och appar lever upp till kraven. Det är Digg – Myndigheten för digital förvaltning som har tillsynsansvaret för lagen.

Du kan kontakta Digg om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll https://www.digg.se/tdosanmalan .

Laptop & Mobile

Vad gör InfoMentor för att leva upp till kraven?

Vi strävar efter att göra våra webbplatser och appar tillgängliga för alla användare, oavsett funktionsförmåga. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten i våra system enligt den europeiska standarden EN 301 549 V3.2.1. och följer riktlinjerna i WCAG 2.2.

Kontinuerlig självskattning och expertgranskning

Vi genomför regelbundet intern testning av InfoMentor’s system för att säkerställa att vi uppfyller tillgänglighetskraven. Utöver detta har vi låtit utomstående experter granska delar av vårt system för att få en objektiv bedömning och identifiera områden som behöver förbättras. Den senaste bedömningen gjordes i februari 2025.

Långsiktigt arbete med tillgänglighet

Sedan många år tillbaka har vi aktivt arbetat med att öka tillgängligheten i systemets alla delar. Vi har integrerat WCAG i vårt utvecklingsarbete och har etablerade rutiner för intern kontroll av systemet. Flera kommuner har också granskat vårt system och bidragit med värdefull feedback.

Medvetenhet om nuvarande begränsningar

Vi är medvetna om att delar av våra webbplatser och appar inte är helt tillgängliga och arbetar därför ständigt med att åtgärda kända tillgänglighetsproblem och förbättra användarupplevelsen för alla. För mer information, se listan över kända problem för respektive målgrupp här på sidan.

Plan för ökad tillgänglighet

Vi genomför för närvarande en omfattande modernisering av äldre delar av vårt system för att dra nytta av nyare teknik. Detta möjliggör också att vi på ett effektivare sätt kan uppnå nya tillgänglighetskrav. Arbetet är en del av vårt långsiktiga engagemang för att förbättra användarupplevelsen och säkertälla att våra tjänster är tillgängliga för alla användare, oavsett deras funktionsförmåga. Genom att uppdatera och förbättra dessa äldre komponenter kommer vi uppfylla de senaste tillgänglighetsstandarderna och säkerställa att alla användare kan dra nytta av våra system på ett enkelt och effektivt sätt. Arbetet med att modernisera och åtgärda de sista kända tillgänglighetsbristerna i gränssnittet för elever och vårdnadshavare beräknas vara klart senast sommaren 2026.

För dig som vill läsa mer:

Lag (2018:1937) om tillgänglighet till digital offentlig service »
Förordning (2018:1938) om tillgänglighet till digital offentlig service »
DIGG – Myndigheten för digital förvaltning »

InfoMentor för vårdnadshavare och elever
  • Vissa länkar urskiljs inte på annat sätt än genom färg.
  • Kontraster mellan text och bakgrund är otillräcklig på få ställen.
  • Det är svårt att se vilket element på sidan har tangentbordfokus på delar av webbplatsen.
  • Några sidor tvingar dig att scrolla på fler än ett håll när skärmupplösningen är väldigt låg.
  • På vissa ställen saknar bilder, ikoner och uppladdat material ett textalternativ, eller så är informationen som finns inte tillräckligt beskrivande.
  • Några sidor saknar en strukturell logisk ordning vilket gör att rubriker inte följer den semantiska och hierarkiska strukturen på ett sätt som är förståeligt för assistansteknologier.
  • Länktexter är inte alltid beskrivande och kan vara svåra att förstå utan kontext.
  • Etiketter till formulärfält för personliga inställningar är inte korrekt implementerade för att fungera med skärmläsare.
  • Ledtexter och felmeddelanden i formuläret är inte korrekt kopplade till de fält de tillhör.
  • Vissa av våra interaktiva element kan inte aktiveras med tangentbordet.
  • Fokusordningen är inte alltid logisk.
InfoMentor för personal
  • Vissa länkar och knappstatus urskiljs inte på annat sätt än genom färg.
  • Kontraster mellan text och bakgrund är otillräcklig på vissa ställen.
  • Det är svårt att se vilket element på sidan har tangentbordfokus på delar av webbplatsen.
  • Layouten anpassar sig inte tillräckligt bra efter skärmstorlek, vilket gör tjänsten besvärlig att använda med förstorande hjälpmedel.
  • På vissa ställen saknar bilder, ikoner och uppladdat material ett textalternativ, eller så är informationen som finns inte tillräckligt beskrivande.
  • Några sidor saknar en strukturell logisk ordning vilket gör att rubriker inte följer den semantiska och hierarkiska strukturen på ett sätt som är förståeligt för assistansteknologier.
  • Titeln är inte satt för webbplatsens och dess sidor, vilket gör det svårt att förstå i vilken kontext man befinner sig.
  • Länktexter är inte alltid beskrivande och kan vara svåra att förstå utan kontext.
  • Inte alla formulärfält har korrekt implementerade etiketter för att vara maskinläsbara eller röststyrda.
  • Ledtexter och felmeddelanden i formulär är inte alltid korrekt kopplade till de fält de tillhör.
  • Statusmeddelanden läses inte upp av skärmläsare.
  • Det går inte att kringgå huvudnavigeringen.
  • Vissa av våra interaktiva element kan inte aktiveras med tangentbordet.
  • Fokusordningen är inte alltid logisk, speciellt i samband med dialogrutor.

Senaste bedömningen gjordes februari 2025.
Redogörelsen uppdaterades senast den 7 maj 2025.

Upplever du brister avseende tillgänglighet i InfoMentor?

Skulle du som användare av InfoMentor uppleva brister avseende tillgänglighet i InfoMentor så kan du i formuläret nedan rapportera om det. Ange namn och e-postadress så att vi kan kontakta dig om vi har några följdfrågor.

När er anmärkning har skickats in till oss får ni en bekräftelse på att vi tagit emot det. Vi granskar alla inkomna anmärkningar och analyserar hur vi går vidare.

Räcker upp händer

    För vilket system vill du rapportera brister: (flera alternativ kan anges)

    lockmagnifiercrosschevron-downplus-circle