opener
Boka demo
Country

”Tips och råd om det mesta. Som rör InfoMentor i alla fall.”

Vi är här för att hjälpa dig!

Problem är till för att lösas. Vi sitter redo att svara på dina frågor och funderingar när de uppstår. Många gånger har någon annan haft samma fråga och då finns svaret nedan. Du som är kontaktperson för InfoMentor på din skola anmäler ditt ärende via e-post eller telefon. Så hör vi av oss så snabbt vi bara kan. Tydliga, bra och snabba instruktioner finns också i filmerna som beskriver systemen. Både grundläggande och lite mer avancerat. Kanske kan du hitta nya funktioner som du inte använder dig av idag. Har du uppgraderat till nya InfoMentor hittar du filmerna i manualen. Har du inte uppgraderat? Besök då vår kanal på YouTube via länken till höger.

Öppettider telefonsupport

Måndag-fredag 08.00-16.00
Lunchstängt 12.00-13.00
Telefon: 044-200 103
E-post: support@infomentor.se

Vanliga frågor

När man använder och jobbar i InfoMentor dyker det upp frågor och funderingar. Här nedan har vi samlat de frågor som vi oftast får. Svaren skiljer sig något beroende på om du exempelvis är lärare eller förälder. Hoppas att du hittar det du söker. Om inte, hör av dig!

För administratörer
Om du är administratör och stöter på problem ska du i första hand kontakta den som är supportansvarig (om du inte själv är det) på din egen skola. Du kan också hitta svar bland våra “vanliga frågor” här nedan. Hittar du inte svaren här ringer eller mailar du oss så hjälper vi dig.

En lärare eller administratör behöver tillgång till en eller flera skolor utöver den han/hon har just nu. Hur gör man för att lösa detta?
En administratör som har tillgång till de skolor som användaren behöver tillgång till kan hjälpa till med detta. Klicka på personalfliken och “skoltillhörighet” i menyn på höger sida. Välj den användare som behöver tillgång till fler skolor och bocka i önskade skolor och roll. Avsluta med att klicka på uppdatera.

Hur gör jag med en elev som har slutat på skolan?
För att kunna behålla sparade omdömen med mera så bör man flytta eleven till en “slutat” klass. Flytta en elev till “slutat” görs i ”gruppansvar”. Sätt en bock i rutan för den elev som ska flyttas och välj “flytta till slutat” i menyn på höger sida.

Hur ändrar jag i elevträdet?
Administratörer har menyvalet “Gruppansvar” i menyn till vänster. Nödvändiga funktioner för elevträdet hittas därefter i menyn till höger. Det är tex möjligt att skapa grupper/klasser, redigera gruppnamn/klassnamn och ta bort grupper/klasser där. En elev måste alltid finnas i en klass och kan därefter ingå i en eller flera grupper. Du ser enkelt skillnad på grupper och klasser genom att gruppnamn är gråfärgade och klasser är svartfärgade.

Hur gör jag för att importera elever och användare?
Använd funktionen för elevimport som hittas under importfliken genom att ladda upp filen med elevuppgifterna. Mall för detta finns att hämta vid denna funktion.

Jag hittar inte lösenord till vårdnadshavare eller vårdnadshavaren har inte tilldelats något lösenord. Hur löser jag det?
Om det redan har skapats användaruppgifter för vårdnadshavare så kan dessa tas fram genom att bocka för den elev det gäller i elevträdet och sedan klicka på ”Rapporter” i menyn till höger. Välj därefter rapporten “Lösenord brev” och vårdnadshavare i nästa läge. Glöm inte att bekräfta. När en vårdnadshavare själv har ändrat sitt lösenord så kommer lösenordet i “Lösenord brev” ersättas med ******* av säkerhetsskäl. Nytt lösenord kan ges via elevens elevkort och fliken för vårdnadshavare. När nytt lösenord är genererat så är det åter synligt i “Lösenord brev” – rapporten.

Hur gör jag för att ändra eller lägga till ämne i den befintliga ämneslistan?
Som administratör kan du redigera ämneslistan. Du hittar detta under “schemafliken” och ämnen i menyn till vänster. Observera att en förkortning till ämnet ska anges och korrekta förkortningar kan hittas på Skolverkets hemsida.

Hur byter jag personnummer på en elev som har fått felaktigt personnummer inmatat?
Låt oss på supporten hjälpa dig. Meddela oss skola, elev, felaktigt personnummer och det rätta personnumret så ordnar vi det åt er 

Vi behöver byta användarnamn på en personal, hur gör vi?
Skicka användarens skoltillhörighet, fullständiga namn, nuvarande användarnamn och det önskade användarnamnet till support@infomentor.se så löser vi det åt er. Vårdnadshavare och elever kan själva ändra sitt användarnamn via “mina inställningar” i menyn till vänster. 

Jag har en lärare som inte ser rätt grupper. Vad beror det på?
Då använder ni er av funktionen ”Koppla till grupper” och måste kontrollera vilka grupper läraren blivit tilldelad här. 

Jag har precis importerat ett schema men inget syns på dagens schema. Varför?
Det beror på att schemat bara slår igenom framåt i tiden från och med midnatt efter en import.

Varför är en eller flera elever röda?
Det beror på att eleven är inaktiv, dvs att dagens datum inte överensstämmer med elevens start- och slutdatum. Om det beror på ett felaktigt slutdatum, kan du lösa det genom att registrera in eleven igen. Om det är felaktigt startdatum – kontakta supporten så hjälper vi dig. 

Varför kommer inte viss e-post fram till mottagaren?
Detta kan bero på fler orsaker. Det vanligaste är att det kan ha hamnat i mottagarens spamfilter, alltså skräppost. Be mottagaren kolla sin skräppost om de hamnat där. En annan orsak kan vara om skolans mailserver inte godkänner att personalen skickar från dessa e-postadresser via InfoMentor. Då måste mailadministratören lägga in ett undantag för att godkänna detta förfarande. Vänligen kontakta vår support för mer information.

För lärare och skolpersonal

Om du är lärare eller annan skolpersonal och stöter på problem ska du i första hand kontakta den som är supportansvarig på din egen skola. Men du kan också hitta svaret bland de frågorna som vi oftast får här nedan.

Jag har tappat bort mina inloggningsuppgifter, hur gör jag?
Du kan be din administratör på skolan om ett nytt lösenord. 

Jag är ny användare i InfoMentor, var hittar jag mer information om systemet?
Det finns en manual inne i systemet. Knappen ”Manual” nere i vänstermenyn tar dig dit.

 

Jag kan inte kopiera en Pedagogisk Planering från en annan skola. Vad beror det på?
Den troligaste orsaken till detta är att mallen skiljer sig åt mellan skolorna. Den måste vara exakt samma på båda skolorna för att det ska fungera.

Jag kan inte bedöma mina elever i gruppbedömningsvyn. Varför?
Det beror på att eleverna i din grupp tillhör olika årskurser. Du bör därför dela upp eleverna i olika årskursgrupper under denna grupp istället. Kontakta din administratör för hjälp med detta.

Varför saknas det en massa ämnen i filter i vyn för Pedagogiska Planeringar?
I de ämnen som saknas finns inga skapade Pedagogiska Planeringar. Filtret visar endast de ämnen där Pedagogiska Planeringar finns. 

Jag har problem med att spara i InfoMentor och loggas ibland ut. Vad beror det på?
Det kan bero på flera olika anledningar men den vanligaste är att detta inträffar om man jobbar med dubbla flikar, dvs har igång mer än en inloggning samtidigt. Eller om du är inloggad som vårdnadshavare i en flik och lärare i en annan. Det uppstår då en konflikt i systemet.

För föräldrar med barn i förskolan

På din förskola använder pedagogerna InfoMentor för kommunikation och dokumentation. För föräldrar finns InfoMentor Hub. Här har vi samlat de vanliga frågor och svar. Undrar du något annat? Vänd dig i första hand till förskolans personal.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Gå till www.infomentor.se och tryck på ”Logga in” till höger på sidan, eller gå direkt in på hub.infomentor.se. Skriv in ditt användarnamn och lösenord. Om förskolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan du istället slå en fyrsiffrig kod för att logga in. Tips! Lägg till InfoMentor Hub som en genväg på din skärm, se hur du gör längre ner på denna sida.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från förskolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Om du har glömt ditt lösenord, kan du begära ett nytt genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn, måste du kontakta förskolan, så hjälper de dig!

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Kolla gärna det allra först. Om du kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas då som en extra bokstav. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har problem med inloggning via BankID? Hur gör jag?
Kontrollera först att ditt BankID är giltigt och fungerar i övrigt. Kontakta sedan förskolan.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det! Detta gör du under inställningar som du når genom att klicka på ikonen längst upp till höger.

Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?
Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (dvs innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger på InfoMentor Hub står barnets namn. Klicka eller tryck för att enkelt växla till ditt/dina andra barn. Har du barn i en skola som använder InfoMentor kommer du även att kunna växla till det barnets information på samma ställe.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din förskola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Det är tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att förskolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?
Tidsregistrering – här kan du som vårdnadshavare registrera de tider ditt barn ska vara på förskolan.
Portfolio – här samlar förskolans pedagoger bilder och dokumentation för ditt barn.
Kalender – här finns förskolans kalender med information om exempelvis planeringsdagar och olika aktiviteter.
Tidslinje – här berättar förskolan vad som händer under dagarna, fungerar precis som en blogg.
Frånvaro – i denna box kan du rapportera frånvaro, t ex direkt via mobilen.
Kontaktlista – här finns kontaktuppgifter och du kan skicka e-post till vårdnadshavare och personalen på förskolan. Vårdnadshavaren kan ställa in vilka kontaktuppgifter som inte ska synas.

Hur lägger jag in mitt barns omsorgsschema?
Om förskolan har öppnat upp för möjligheten att låta dig som vårdnadshavare registrera ditt/dina barns omsorgsschema klickar du på boxen Tidsregistrering. I boxen finns det en knapp som heter ”lägg till/ändra dag” och när du klickar på denna kan du lägga in omsorgsschemat. Här ser du även om förskolan redan har registrerat några tider och förskolans öppnings- och stängningstider.

Hur rapporterar jag frånvaro?
Du kan rapportera frånvaro för ditt barn via InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på frånvaroboxen. I boxen finns det en knapp som heter ”Rapportera frånvaro”. Klicka eller tryck på den knappen. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. När du rapporterar växlar boxen färg från grönt till rött. När förskolan har bekräftat frånvaron blir boxen grå.

Funkar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare installerad. Om du inte har det, uppmanas du att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet.

Funkar InfoMentor Hub även i min mobil?
Ja. InfoMentor Hub fungerar med alla datorer, läsplattor och smarta telefoner, bara webbläsaren är uppdaterad.

Hur gör jag en genväg (”app”) på min skärm?
1. Öppna din webbläsare (Safari på iPhone) Skriv in adressen hub.infomentor.se

2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

3a. Om du har en iPhone eller iPad
Tryck på den lilla rutan med en pil i, längst ner i mitten på skärmen. Välj ”Lägg till på hemskärmen”.

3b. Om du har en Android
Spara sidan som bokmärke. Gå in och titta på dina bokmärken, leta upp InfoMentor Hub, tryck och håll kvar fingret på bokmärket tills en ny meny dyker upp. Välj ”Lägg till genväg på startsida/hemsida”.

3c. Om du har en Windows Phone
Tryck på menyknappen (de tre prickarna nere till höger på skärmen) och välj ”Fäst på startskärmen” i listan som kommer upp.

För elever och föräldrar – grundskolan
På din skola använder pedagoger och skolledare lärplattformen InfoMentor. För elever och föräldrar finns InfoMentor Hub där du hittar mycket av den funktionalitet som du behöver i din skolvardag. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler funderingar? Vänd dig i första hand till skolans personal.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Gå till www.infomentor.se och tryck på ”Logga in” till höger på sidan, eller gå direkt in på hub.infomentor.se. Skriv in ditt användarnamn och lösenord. Om skolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan man istället slå en fyrsiffrig kod för att logga in. Tips! Lägg till InfoMentor Hub som en genväg på din skärm, se hur du gör längre ner i texten.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från skolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Om du har glömt ditt lösenord, kan du begära ett nytt genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn, måste du kontakta skolan, så hjälper de dig!

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Kolla gärna det allra först. Om du kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas då som en extra bokstav. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det – detta gör du under ”inställningar”.

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger på InfoMentor Hub står namnet på eleven. Klicka eller tryck där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?
Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (dvs innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

Jag vill kunna se gamla IUP från familjewebben, går det?
Ja, det går att välja terminer bakåt i tiden om det finns dokumentation på ditt barn. Det gör du genom att välja termin i drop-down listan eller klicka på ”Visa äldre bedömningar” om omdömet var skrivet enligt gamla läroplanen. 

Vem ser informationen om mitt barn och om mig?
Detaljerad information om ett barns lärande, till exempel IUP, kan endast ses av skolans personal, inte av andra elever eller föräldrar. Som förälder kan du se vilka andra elever som går i ditt barns klass precis som i klasslistan på papper eller på skolfotot.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, IUPn lagras säkert. Det är säkrare än att skicka papper hem i elevens ryggsäck. Informationen skickas krypterad över internet, precis som för internetbanker. Servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för informationen om ditt barn genom att använda ett bra lösenord som du håller hemligt för andra.

Varför används personnummer?
Där kraven på säkerhet och integritet är höga används ofta personnummer. Det gäller till exempel i bankers eller försäkringskassans internettjänster, i din skola och i InfoMentor. Personnummer används idag i alla skolor i landet för att identifiera de elever som går i skolan, och för att även identifiera vårdnadshavare korrekt. Dessutom blir informationssäkerheten högre om personnummer används. Risken att två personer som heter samma sak blandas ihop elimineras och förhindrar säkerhetsproblem med dubbla identiteter och lösenord. Eftersom säker och effektiv hantering av uppgifter om elever och vårdnadshavare är viktig har Datainspektionen givit kommuner och skolor tillstånd att använda personnummer i datasystem för att administrera skolans verksamhet. För de som vill öka inloggningssäkerheten ytterligare genom att använda inloggning med BankID så är personnummer dessutom ett krav.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Det är tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?
Veckoplan – en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor.
Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag, vecka etc du vill titta på.
Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och du kan enkelt skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare.
Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. För dig som vårdnadshavare kan du t ex rapportera frånvaro direkt via mobilen.
Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.
Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.
Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.
Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till. Här samlar pedagogen all information till undervisningen.
Bedömningar – här visas alla elevens bedömningar.

Hur rapporterar jag frånvaro jag?
Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro för ditt barn via InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på frånvaroboxen. I boxen finns det en knapp som heter ”Rapportera frånvaro”. Klicka eller tryck på den knappen. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. När du rapporterar växlar boxen färg från grönt till rött. När sedan skolan har bekräftat frånvaron, så blir boxen grå.

När måste jag gå in i familjewebben? (Gäller enbart om du har den lila boxen.)
InfoMentor Hub innehåller det mesta du behöver i skolvardagen, men all funktionalitet från familjewebben finns inte med. I InfoMentor Hub finns det därför en lila box där man kan se om något har uppdaterats i familjewebben. När du klickar eller trycker på den lila boxen, kommer du rakt in i familjewebben där du till exempel kan boka utvecklingssamtal och ta del av IUP/Planeringar, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

Funkar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare installerad. Om du inte har det, uppmanas du att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet.

Funkar InfoMentor Hub även i min mobil?
Ja. InfoMentor Hub fungerar med alla datorer, läsplattor och smarta telefoner, bara webbläsaren är uppdaterad.

Hur gör jag en genväg (”app”) på min skärm?
1. Öppna din webbläsare (Safari på iPhone) Skriv in adressen hub.infomentor.se

2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

3a. Om du har en iPhone eller iPad
Tryck på den lilla rutan med en pil i, längst ner i mitten på skärmen. Välj ”Lägg till på hemskärmen”.

3b. Om du har en Android
Spara sidan som bokmärke. Gå in och titta på dina bokmärken, leta upp InfoMentor Hub, tryck och håll kvar fingret på bokmärket tills en ny meny dyker upp. Välj ”Lägg till genväg på startsida/hemsida”.

3c. Om du har en Windows Phone
Tryck på menyknappen (dom tre prickarna nere till höger på skärmen) och välj ”Fäst på startskärmen” i listan som kommer upp.

För elever och föräldrar – gymnasieskolan
På din skola använder pedagoger och skolledare lärplattformen InfoMentor. För elever och föräldrar finns InfoMentor Hub där du hittar mycket av den funktionalitet som du behöver i din skolvardag. Här har vi samlat vanliga frågor och svar. Har du fler funderingar? Vänd dig i första hand till skolans personal.

Hur loggar jag in i InfoMentor Hub?
Gå till www.infomentor.se och tryck på ”Logga in” till höger på sidan, eller gå direkt in på hub.infomentor.se. Skriv in ditt användarnamn och lösenord. Om skolan valt att koppla på inloggning med PIN-kod kan man istället slå en fyrsiffrig kod för att logga in. Tips! Lägg till InfoMentor Hub som en genväg på din skärm, se hur du gör längre ner i texten.

Jag har inga inloggningsuppgifter, hur får jag det?
Du får inloggningsuppgifter direkt från skolan.

Jag har glömt mina inloggningsuppgifter, hur får jag nya?
Om du har glömt ditt lösenord, kan du begära ett nytt genom att klicka på länken ”Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Om du har glömt ditt användarnamn, måste du kontakta skolan, så hjälper de dig!

Jag kan inte logga in, varför?
Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Kolla gärna det allra först. Om du kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas då som en extra bokstav. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Jag har ett jättekrångligt användarnamn, kan jag byta?
Självklart kan du det – detta gör du under ”inställningar”.

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?
Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?
Längst upp till höger på InfoMentor Hub står namnet på eleven. Klicka eller tryck där, så kan du sedan enkelt växla till ditt/dina andra barn.

Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?
Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (dvs innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

Jag vill kunna se gamla IUP från familjewebben, går det?
Ja, det går att välja terminer bakåt i tiden om det finns dokumentation på ditt barn. Det gör du genom att välja termin i drop-down listan eller klicka på ”Visa äldre bedömningar” om omdömet var skrivet enligt gamla läroplanen. 

Vem ser informationen om mitt barn och om mig?
Detaljerad information om ett barns lärande, till exempel IUP, kan endast ses av skolans personal, inte av andra elever eller föräldrar. Som förälder kan du se vilka andra elever som går i ditt barns klass precis som i klasslistan på papper eller på skolfotot.

Är informationen säkert lagrad?
Ja, IUPn lagras säkert. Det är säkrare än att skicka papper hem i elevens ryggsäck. Informationen skickas krypterad över internet, precis som för internetbanker. Servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för informationen om ditt barn genom att använda ett bra lösenord som du håller hemligt för andra.

Varför används personnummer?
Där kraven på säkerhet och integritet är höga används ofta personnummer. Det gäller till exempel i bankers eller försäkringskassans internettjänster, i din skola och i InfoMentor. Personnummer används idag i alla skolor i landet för att identifiera de elever som går i skolan, och för att även identifiera vårdnadshavare korrekt. Dessutom blir informationssäkerheten högre om personnummer används. Risken att två personer som heter samma sak blandas ihop elimineras och förhindrar säkerhetsproblem med dubbla identiteter och lösenord. Eftersom säker och effektiv hantering av uppgifter om elever och vårdnadshavare är viktig har Datainspektionen givit kommuner och skolor tillstånd att använda personnummer i datasystem för att administrera skolans verksamhet. För de som vill öka inloggningssäkerheten ytterligare genom att använda inloggning med BankID så är personnummer dessutom ett krav.

Hur fungerar boxarna?
Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Det är tomt i en/flera av boxarna?
Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?
Veckoplan – en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor.
Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag, vecka etc du vill titta på.
Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och du kan enkelt skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare.
Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. För dig som vårdnadshavare kan du t ex rapportera frånvaro direkt via mobilen.
Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.
Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.
Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.
Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till. Här samlar pedagogen all information till undervisningen.
Bedömningar – här visas alla elevens bedömningar.

Hur rapporterar jag frånvaro jag?
Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro för ditt barn via InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på frånvaroboxen. I boxen finns det en knapp som heter ”Rapportera frånvaro”. Klicka eller tryck på den knappen. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. När du rapporterar växlar boxen färg från grönt till rött. När sedan skolan har bekräftat frånvaron, så blir boxen grå.

När måste jag gå in i familjewebben? (Gäller enbart om du har den lila boxen.)
InfoMentor Hub innehåller det mesta du behöver i skolvardagen, men all funktionalitet från familjewebben finns inte med. I InfoMentor Hub finns det därför en lila box där man kan se om något har uppdaterats i familjewebben. När du klickar eller trycker på den lila boxen, kommer du rakt in i familjewebben där du till exempel kan boka utvecklingssamtal och ta del av IUP/Planeringar, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

Funkar InfoMentor Hub i alla webbläsare?
InfoMentor Hub bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha en uppdaterad version av din webbläsare installerad. Om du inte har det, uppmanas du att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet.

Funkar InfoMentor Hub även i min mobil?
Ja. InfoMentor Hub fungerar med alla datorer, läsplattor och smarta telefoner, bara webbläsaren är uppdaterad.

Hur gör jag en genväg (”app”) på min skärm?
1. Öppna din webbläsare (Safari på iPhone) Skriv in adressen hub.infomentor.se

2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

3a. Om du har en iPhone eller iPad
Tryck på den lilla rutan med en pil i, längst ner i mitten på skärmen. Välj ”Lägg till på hemskärmen”.

3b. Om du har en Android
Spara sidan som bokmärke. Gå in och titta på dina bokmärken, leta upp InfoMentor Hub, tryck och håll kvar fingret på bokmärket tills en ny meny dyker upp. Välj ”Lägg till genväg på startsida/hemsida”.

3c. Om du har en Windows Phone
Tryck på menyknappen (dom tre prickarna nere till höger på skärmen) och välj ”Fäst på startskärmen” i listan som kommer upp.

Inför läsårsuppflytt 2016-2017

Här hittar du instruktioner för hur ni enklast gör läsårsuppflyttningen för 2016-2017. Instruktionerna skiljer sig något beroende på om ni har nya eller gamla InfoMentor eller om ni har automatisk överföring från ert elevregister. Hoppas att du hittar det du söker. Om inte, hör av dig till oss på supporten så hjälper vi dig!

Läsårsuppflytt gamla InfoMentor

Nedan hittar ni instruktioner för hur ni enklast gör läsårsuppflyttningen i ”gamla” InfoMentor. Du är givetvis alltid välkommen att ringa oss på supporten men under juli månad håller vi stängt. När vi öppnar igen måndagen den 1 augusti har vi bytt skolår i systemet och är redo att hjälpa er igång med det nya skolåret.

Ladda ner en checklista som du kan skriva ut »
Se alla våra instruktionsfilmer på Youtube »

Förändringar bland personalen i skolan/kommunen:
Inaktivera personal som slutat »
Lägg till ny personal »

Hantera elevträd:
Säkerhetskopiera elevträdet till excel före den 29 juli (om ni inte har automatisk import) »
Uppdatera grupper/klasser enligt det nya elevträdet (viktigt att ha rätt årskurs på klasserna) »
Importera eller lägg till nya elever »
Skriv ut inloggningsuppgifter till nya elever och vårdnadshavare »

Hantera schema och frånvaro:
Lägg nytt schema i InfoMentor – lär dig både grundinställningar och hur du bygger schema
Importera schema från andra system (se manualen).
Hantera lovdagar via funktionen lovhantering – gäller för er som skapar schema i InfoMentor eller importerar från GP untis och K-schema (se manualen).

Övrigt:
Glöm inte att avsluta aktiva åtgärdsprogram för elever som slutar på skolan (se manualen).
Se över mallar (t ex IUP). Viktigt att skapa nya versioner om något ändras!

Läsårsuppflytt nya InfoMentor

Nedan hittar ni instruktioner för hur ni enklast gör läsårsuppflyttningen i ”nya” InfoMentor. Mer detaljerad information hittar du i manualen. Den hittar du om du klickar på frågetecknet i högra hörnet när du har loggat in i systemet. Du är givetvis alltid välkommen att ringa oss på supporten men under juli månad håller vi stängt. När vi öppnar igen måndagen den 1 augusti har vi bytt skolår i systemet och är redo att hjälpa er igång med det nya skolåret.

Ladda ner en checklista som du kan skriva ut »

Förändringar bland personalen i skolan/kommunen:
• Inaktivera personal som slutat
• Lägg till ny personal

Hantera elevträd:
• Säkerhetskopiera elevträdet till excel före den 29 juli (om ni inte har automatisk import)
• Här kan du ladda ner en beskrivning över hur du manuellt gör läsårsuppflytt »
• Importera eller lägg till nya elever
• Skriv ut inloggningsuppgifter till nya elever och vårdnadshavare

Hantera schema och frånvaro:
• Lägg nytt schema i InfoMentor
• Importera schema från andra system – observera att detta bara kan göras efter skolårsbytet i systemet (1 augusti)
• Hantera lovdagar via funktionen lovhantering – gäller för er som skapar schema i InfoMentor eller importerar från GP Untis och K-schema.

Övrigt:
• Glöm inte att avsluta aktiva åtgärdsprogram för elever som slutar på skolan.
• Se över mallar (t ex IUP). Viktigt att skapa nya versioner om något ändras!

Läsårsuppflytt automatisk överföring

Här kommer viktig information som gör att läsårsuppflyttningen i InfoMentor fungerar så smidigt som möjligt för er som har automatisk överföring. Om du har några frågor är du välkommen att kontakta support@infomentor.se

Skolårsbytet kommer att vara gjort till måndagen den 1 augusti
När detta är gjort skapas automatiskt ett tomt elevträd för 2016-2017. Eleverna i skolår 2015-2016 har därmed automatiskt arkiverats.

Eleverna importeras via er automatiska import. Du behöver tänka på att från och med den 3 augusti gäller det att du har 2016-2017 års elever aktiva i ert elevregister. Annars kommer förra årets elever att läsas in på fel skolår.

Mellan den 10 juni och den 3 augusti kommer inga automatiska importer att ske. Från och med natten mellan den 3 och den 4 augusti öppnar vi upp de automatiska importerna igen och då sker import mot läsåret 2016-2017.

Information inför skolårsuppflyttning
Du behöver inte kopiera ämnen, salar och schematider. Det gör vi åt dig!

© InfoMentor 2016 / En hemsida från Bravissimo