buy Amitriptyline without prescription buy Valtrex Premarin no prescription Cytotec without prescription zoloft without prescription Aricept without prescription Buy Zithromax buy Valtrex online buy Soma online buy Diflucan online Valtrex no prescription Premarin No Prescription lasix no prescription buy Acomplia no Prescription buy Pepcid
Boka demo
Country

"Nyhet! Alla ska nå målen i år också.”

24
Apr

PeterSvenskolan lyckades med hjälp av Modellen

PeterSvenskolan i Landskrona startade 2013 och redan ett år efter starten kom Skolinspektionen på besök. Skolinspektionen fann två saker att anmärka på, en av dessa var skolans systematiska kvalitetsarbete. Rektor Anders Westerlund beställde då Modellen och använde den som stöd för att förbättra skolans struktur för det systematiska kvalitetsarbetet, en struktur som sedan presenterades för och godkändes av Skolinspektionen.

PeterSvenskolan
Anders Westerlund, rektor på PeterSvenskolan i Landskrona, är utbildad gymnasielärare i samhällskunskap och religion.
Här tillsammans med specialpedagog Cecilia Lööf-Mahler.

PeterSvenskolan ligger mitt inne i centrala Landskrona med närhet till parker, muséer och annat som kan vara bra att ha tillgängligt i undervisningen. Detta är något som verkligen uppskattas av både elever och lärare. När InfoMentor besöker skolan är det en solig vårdag och ljuset flödar in genom de stora fönster som finns i nästan alla klassrum.

– Jag gillar egentligen inte att det sätts upp en massa papper på glaspartierna mellan korridorerna och våra klassrum eller arbetsrum. Jag vill att allt ska vara så ljust och transparent som möjligt, men samtidigt har vi så mycket glas att vi ibland måste utnyttja dessa ytor, berättar rektor Anders Westerlund medan han plockar upp saker på golvet i korridorerna samtidigt som han ger mig som besökare en guidad tur på skolan.

En del av den guidade turen handlar om att visa att eleverna och lärarna i alla klassrum har satt upp egendesignade affischer och tavlor med centralt innehåll och kunskapskraven i olika ämnen. Allt för att de i skolvardagen ska ha fokus på det eleverna ska lära sig och också kunna kommunicera kring det. Anders passar också på att peka ut var han på skolan har satt upp modifierade versioner av Modellens A3-affischer för årsklockan och lärarnas rutiner.

Tydliga ramar och varma kramar

På Peter Svenskolan jobbar man utifrån devisen ”tydliga ramar och varma kramar”. Detta tar sig bland annat uttryck i att Anders har full koll på exakt vilka elever som har det kämpigt i vilka ämnen. Tillsammans med specialpedagogen, Cecilia Lööf-Mahler, följer han upp detta varje vecka för kunna ge bästa möjliga stöd så att alla når godkänt i alla ämnen. En viktig del i detta arbete kallar man ”klasstempen”. Detta är en del av skolans rutiner och ”klasstempen” tas flera gånger under skolåret – den första gången i oktober under varje skolår.

Blev tipsad om Modellen

Efter Skolinspektionens rapport fick Anders ett tips om att kontakta Västra Alléskolan i Helsingborg. Där hade skolans rektor Annika Falck och biträdande rektor Maud Sevebrandt arbetat med Modellen och Anders blev inspirerad av deras arbete. Han köpte raskt själv Modellen och de digitala mallar som följer med. Utifrån dessa förbättrade han tillsammans med Cecilia skolans struktur för förbättringsarbetet och tog fram både skolans rutiner, årsklockan samt lärarnas rutiner. De senare togs fram under en studiedag, som blev en bra start med givande diskussioner i hela lärargruppen. Rutinerna de tagit fram omfattar den pedagogiska planeringen, den löpande formativa bedömningen och utvecklingssamtalen. Just den formativa bedömningen är ett område som ligger Anders varmt om hjärtat och där Anders känner sig trygg utifrån sin tidigare bakgrund.

Nu har Anders, lärarna och skolan en struktur som utgår ifrån Pysslingens mål och är inlagd i deras styrkort – strukturen innehåller nyckeltal & mål, skolans rutiner, årsklocka och lärarnas rutiner.

Nu gäller det att vara uthållig

Dock är bara halva arbetet gjort så här långt. Anders är helt medveten om att det nya arbetssättet inte har ”satt sig” i organisationen ännu. Nu gäller det att vara uthållig och fokuserad – det gäller att följa rutinerna som planerat! Anders kallar årsklockan för sin egen ”post-it-lapp” som hjälper honom att komma ihåg vad som ska göras när och av vem. Hur det ska göras går att utläsa av rutinerna som varje lärare också har ett eget exemplar av. Det är med dessa rutiner som Anders kan arbeta tillsammans med lärarna, styra mot målen och utveckla kvaliteten på det arbete som utförs på skolan.

– Detta är ju sådant som vi bara ska ha på plats, enligt Skollagen. Det ska vara tydligt och lika för alla. Jag är jättestolt över det som vi nu har gjort! Det ger både mig och kollegorna en trygghet och i detta arbete har Modellen verkligen varit ett stöd, avslutar Anders Westerlund.

PS. Undrar du över vad mer Skolinspektionen hade synpunkter på? Jo, det var att eleverna inte hade fått vara med när skolans ordningsregler togs fram.

Ladda ner artikeln som pdf

Om PeterSvenskolan

PeterSvenskolan i Landskrona startade år 2013 och ingår i koncernen Pysslingen. Skolan har årskurserna F-9 och den första årskullen 9:or går ut läsåret 2015/2016. Skolan ligger centralt belägen i Landskrona och har 110 elever och 15 heltidslärare. PeterSvenskolan har som målsättning att 100% av eleverna ska nå målen och därmed ha full behörighet till gymnasiet.

© InfoMentor 2017 / En hemsida från Bravissimo